China Daily’s Western Type Framing of the Egyptian Arab Spring


Existing research has mainly focused on the role of the media in the uprisings against the regimes of the countries that were affected by the Arab Spring. However, we do not have a lot of information about the way of coverage that was conducted by well-known media organizations, especially for the online English news of Chinese news companies, which are believed to play a more vital role in the global agenda setting due to the extraordinary economic growth and active diplomacy of China that has transformed East Asia. This study examines the frames of a sample of 92 articles (the content of the videos of the examined articles was omitted) about the Egyptian Arab Spring and the resignation of the President Hosni Mubarak in the English-language websites of Al Jazeera English, British Broadcasting Corporation, and China Daily from 9 to 13 February 2011. For the extraction of the frames of each article this study uses the free online version of Open Calais. The main finding is that China Daily's coverage differs from the previous researches on news coverage, as it is acting like a western-type news outlet.

Author Information
Minos-Athanasios Karyotakis, Aristotle University of Thessaloniki, Greece
Nikos Panagiotou, Aristotle University of Thessaloniki, Greece
Nikos Antonopoulos, Technological Educational Institute of Ionian Islands, Greece

Paper Information
Conference: MediAsia2017
Stream: Journalism

This paper is part of the MediAsia2017 Conference Proceedings (View)
Full Paper
View / Download the full paper in a new tab/window

Virtual Presentation

Comments & Feedback

Place a comment using your LinkedIn profile


Share on activity feed

Powered by WP LinkPress

Share this Research

Posted by James Alexander Gordon