
Insights into the Coverage of the Fukushima Nuclear Crisis in Japan's English-
Language Newspapers 

 
 

Carey Finn-Maeda, University of South Africa, South Africa 
 
 

The Asian Conference on Media & Mass Communication 2015 
Official Conference Proceedings 

 
 

Abstract 
This paper presents the preliminary findings of a study into the reporting of the 2011 
Fukushima nuclear crisis in Japan’s two major English-language newspapers. 
Coverage in the print editions of The Japan Times and The Daily Yomiuri (now The 
Japan News) between 11 March and 12 May 2011 was examined to determine, 
primarily, whether it could be said to have been alarming, reassuring, or relatively 
balanced and neutral. This assessment was undertaken in response to conflicting 
criticisms that the media was sensationalizing the nuclear crisis while the Japanese 
government and Tokyo Electric Power Company (TEPCO), the utility in charge of the 
Fukushima nuclear plant, were downplaying the severity of the situation. A mixed-
method content analysis, with both a quantitative coding component and a qualitative 
critical discourse analysis component, was used in the study and data meeting and 
going beyond the primary research objective were obtained. This paper focuses on 
findings pertaining to the framing of the nuclear crisis, use of sources, keywords, 
representation of the energy and political authorities involved, and the reporting of 
radiation information in the two newspapers. The implications of the findings fall 
beyond the scope of this cursory working paper, but a call is made for further analysis 
and research. 
 
Keywords: Fukushima, nuclear crisis, radiation reporting, disaster coverage, 
newspaper analysis. 

 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

iafor  
The International Academic Forum 

www.iafor.org 



Introduction 
 
On March 11th, 2011, the northeastern region of Japan was struck by a magnitude nine 
earthquake that caused a series of tsunamis. More than 15 000 people were killed, 
with many thousands more injured (IAEA …, 2011). Over one million buildings were 
damaged (Fukushima Accident 2011, 2013). The natural disaster also resulted in a 
loss of cooling capacity at the Fukushima nuclear power plant complex in Fukushima 
Prefecture, with the release of large quantities of radiation into the atmosphere and 
ocean. A nuclear emergency was declared and people within 20km of the plant 
ordered to evacuate (Fukushima Accident 2011, 2013). The nuclear crisis continued 
over the following months, eventually receiving classification as a Level 7 event - the 
highest level - on the International Nuclear Event Scale (Fukushima Nuclear Accident 
Update Log, 2011), putting it on par with the 1986 Chernobyl disaster.  
 
While the Fukushima nuclear crisis raged, the Japanese government and Tokyo 
Electric Power Company (TEPCO) were accused both of withholding information 
(Slodkowski & Saito, 2013) and downplaying radiation data (Onishi & Fackler, 
2011), with a subsequent loss of public trust. At the same time, the mass media were 
strongly criticized for alleged fear-mongering on the one hand, and being overly 
reassuring on the other (Harper, 2011; Tollefson, 2013; Brasor, 2012).  
 
In times of disaster, the media play a key role in communicating information to the 
public, who are generally unable to access the area or facts on their own. Media 
reports may influence people’s perceptions of and decisions about a crisis 
(Vasterman, Yzermans, & Dirkzwager, 2005). As a result, content analyses have been 
performed on the coverage of the 1979 Three Mile Island nuclear accident in the mass 
media (Rubin, 1987), Chernobyl (Friedman, Gorney & Egolf, 1987), and Fukushima1 
(Perko, Turcanu, Geenen, Mamani and Van Rooy, 2011).  
                                  
Japan’s English-language newspapers, while serving a large non-Japanese readership, 
have been largely ignored in disaster communication studies. It was thus deemed 
pertinent to examine their coverage to determine whether it could be said to have been 
alarming, reassuring, or relatively balanced and neutral. The results of this assessment 
are presented below, following insights from the large quantity of additional data that 
were obtained during the study. 
 
 
Newspaper Profiles 
 
Basic data on the history, structure and readerships of the two newspapers are 
necessary to provide contextual insight into the study, and are provided here. 
 
The Japan Times was founded in 1897 and is Japan’s oldest, as well as only 
independent, English-language newspaper. It is published by The Japan Times, Ltd 
(The Japan Times: About Us, n.d). Since October 2013, it has been printed and sold 
with The International New York Times. The circulation of The Japan Times is over 
45 000 copies, with 62% of copies delivered directly to homes (The Japan 
Times/International New York Times Media Information, 2014). Actual readership 

																																																								
1	A study of Belgian newspapers. 



figures are two to three times higher, with one copy being read by several people. 
72% of readers are non-Japanese.  
 
The Daily Yomiuri was officially launched in 1955; a tabloid that evolved into the 
(non-identical) broadsheet sister publication to the Japanese-language Yomiuri 
newspaper. It was renamed The Japan News in April 2013. The newspaper has 
official partnerships with The Washington Post, Los Angeles Times, and The Times in 
the United Kingdom (The Japan News – the best …, n.d). As of 2015, the circulation 
of The Japan News was over 24 000 copies, with 75% delivered directly to homes 
(The Japan News Media Data, 2015). The actual readership figures are estimated to 
be 1.4 times higher. 40% of The Japan News readership is non-Japanese. The Yomiuri 
is part of The Yomiuri Group, Inc, Japan’s biggest media conglomerate. The 
newspaper is viewed as having right wing, nationalistic tendencies (Gaulene, 2010). 
 
 

 
Figure 1: Basic comparative data on The Japan Times and The Japan News. 

 
 
 
Methodology 
 
A mixed-method content analysis, comprising a quantitative coding component and a 
critical discourse analysis component, was used to examine the coverage in the two 
newspapers.  
 
For both newspapers, all texts containing the term “Fukushima” in the date range 
March 11th, 2011 to May 12th, 2011, were retrieved from electronic databases. After 
eliminating duplicates and unrelated articles, 137 texts remained from The Japan 
Times, and 247 remained from The Daily Yomiuri. All of the these were read and 
coded for: area focus; issue focus; keywords used; units of measurement used for 
radiation data; radiation risk comparisons; focus of radiation risk coverage; sources; 
inclusion of criticism of TEPCO, the Japanese government, foreign media and foreign 
governments. Coding sheets and a guiding booklet were designed specifically for the 
study. 
 



Hand-coding was used throughout, with the author coding all of the articles. To 
confirm reliability, two other people were trained and asked to code 50 articles each. 
This number is taken as the minimum sample size to be used when checking 
reliability (Neuendorf, 2002). Inter-coder reliability was then calculated using 
Krippendorff’s Alpha, suggested as the standard reliability measure for content 
analyses (Hayes & Krippendorff, 2007). Krippendorff’s Alpha was found to be 0.711, 
which indicates an acceptable level of inter-coder reliability.  
 
The quantitative coding was followed by an extensive critical discourse analysis of 
the coverage. Following guidelines set out in the literature (Richardson, 2007; Wodak 
& Meyer, 2009; Van Leeuwen, 2013a and 2013b), repeated close readings of the texts 
(including headlines) were performed, with agency, descriptive language, emotive 
images, viewpoints, and framing the aspects focused upon. Criticism and praise were 
considered where present.  
 
 
Findings 
 
Of the 247 total texts from The Daily Yomiuri, 197 were classified as news articles, 
and 50 were opinion pieces (editorials and columns). 112 of the 137 Japan Times 
texts were news articles, with 25 opinion items. The main findings of the quantitative 
and qualitative analysis of these texts are presented, very generally and (due to 
publication restrictions, necessarily) in brief, below. These and other findings, not 
presented here, are discussed comprehensively in Finn-Maeda (2015). 
 
Overall, The Daily Yomiuri was found to be slightly more moderate than The Japan 
Times in its framing of the nuclear crisis itself (that is, events at the plant). The Daily 
Yomiuri tended to use fewer threatening emotive words, and more formal and 
technical language, except in texts that featured a struggle/solidarity2 narrative or 
were critical of the Japanese government. Interpretation and analysis was not 
common. 
 
The language of The Japan Times tended to be more casual with more frequent use of 
threatening emotive language, and the texts generally included more interpretation 
and analysis, arguably rendering them more accessible to readers. The Japan Times 
also made use of shorter, albeit slightly more alarming headlines than The Daily 
Yomiuri, which favored longer, more technical headlines. 
 
Each newspaper text was checked for instances of 12 categories of keywords: fear, 
calm, trust, distrust, threat, safety, control, chaos, struggle and support words, and the 
terms Chernobyl and Three Mile Island. Both chaos and threat words were identified 

																																																								
2 Tollefson (2013) identifies and explains this as texts that emphatically highlight the difficulties faced 
by people directly affected by the nuclear crisis, such as evacuees, or have a rallying call urging 
support from the rest of Japan. These are problematic in that they silence expressions of anxiety and 
criticism and interpellate readers into a position of dutiful solidarity to their fellow citizens. This quote 
from an article about the hardships of emergency workers at the nuclear plant, that used only nameless 
sources, exemplifies the above: “The woman told her daughter, ‘Dad chose to go because of his sense 
of responsibility toward his job. Now he’s working for everyone.’ The daughter smiled and replied, 
‘My Dad’s great. He’s a hero.’” (Goto, Mori & Maeda, 2011). 
 



in a slightly higher number of news articles in The Japan Times. Chaos words were 
found in 62% and 49% of news articles in the two publications, and threat words in 
83% versus 75%. 
  
A struggle/solidarity narrative was prominent in The Daily Yomiuri, but almost 
entirely absent from The Japan Times. Related to this is that when looking at the 
geographic foci of the newspaper texts, The Daily Yomiuri was found to have a 
substantially greater focus on Fukushima Prefecture. A significantly higher 
percentage (27%) of The Daily Yomiuri news articles contained struggle words 
compared to The Japan Times (12%). This difference is reflected in to The Daily 
Yomiuri’s higher focus on the issue of affected people and their difficulties. 
 
Incidentally, the words Chernobyl and Three Mile Island were mentioned in just 17 
out of 112 news articles and four of 25 opinion pieces in The Japan Times, and 10 out 
of 197 news articles and eight of 50 opinion pieces in The Daily Yomiuri. Three Mile 
Island appeared in the body of five news articles and one opinion piece in The Japan 
Times and 10 news articles and four opinion pieces in The Daily Yomiuri. Where the 
words were mentioned, it was mostly in the context of distinguishing the nuclear 
events. They were not used as alarming comparisons except in a handful of headlines 
in The Japan Times. 
 
Regarding the reporting of radiation, coverage in The Japan Times was found to be 
more frequent clear and thorough than The Daily Yomiuri. The percentage of news 
articles that in some way acknowledged a significant level of radiation-related risk 
was almost the same in both newspapers (just under 50%), but this risk was depicted 
more concretely and directly in a greater proportion of news articles in The Japan 
Times than The Daily Yomiuri overall. The Daily Yomiuri often characterized the risk 
in vague terms or backgrounded it entirely, resulting in a downplaying effect.  
 
It was also found that The Daily Yomiuri characterized public fears about radiation as 
irrational, while The Japan Times did the opposite, expressing a sense of empathy in 
its articles. For example, The Daily Yomiuri said in an editorial: “The government 
should carefully explain the vital differences between the Chernobyl and Fukushima 
Prefecture accidents to prevent public anxiety from spreading and to control damage 
that could be whipped up by groundless rumors” (Nuclear accident’s …, 2011). The 
Japan Times were less inflammatory, making statements like, “trust in Japanese 
products and services won’t be restored until Japan can be counted on to provide 
correct information about the crisis (Trusting imports …, 2011)”. 
 
Examination of information sources found that both newspapers primarily relied on 
the Japanese government and TEPCO. 69% of news articles in The Japan Times 
contained Japanese government sources, compared to 57% of news articles in The 
Daily Yomiuri. TEPCO was quoted in 33% of articles in The Japan Times, and 35% 
of articles in The Daily Yomiuri. This reflects the global tendency of newspapers to 
primarily use government and industrial sources in articles (McCombs, Holbert, 
Kiousis, & Wanta, 2011; Freeman, 2000). Many of the articles in The Japan Times 
and The Daily Yomiuri used these sources exclusively, evidencing a high level of 
establishment bias (Singer & Endreny, 1993). 
 



It was noted that The Japan Times included more alternative voices as sources, such 
as Greenpeace and WHO. These were absent from The Daily Yomiuri. The latter had 
more single-source articles that seemed like press releases from the Japanese Self 
Defense Forces, U.S. military, and technology companies. 
 
The critical discourse analysis of The Daily Yomiuri revealed a strong pro-U.S. bias, 
the construction of a collective national “us” in editorials (through consistent use of 
the pronoun “we”), and support for the retention and further development of nuclear 
power. Editorials and even news articles were harshly critical of Prime Minister Kan3 
specifically and, for the first few weeks, sympathetic towards TEPCO (thereafter 
becoming equally critical of the power company).  
 
The Japan Times was found to be more broadly, and less emotively, critical; 
questioning TEPCO and the Japanese government as well as the broader nuclear 
industry. The newspaper also expressed support for alternative energy sources. The 
publication was found to be more liberal overall than the pronouncedly right-wing 
Daily Yomiuri. 
  
Many of the findings stated above are, as can be observed, peripheral to the 
underlying research objective, which was to determine whether the coverage in the 
two newspapers could be said to have been reassuring, alarming or relatively balanced 
and neutral. Taking into account and going beyond the above findings, several 
conclusions can be drawn from the results of the mixed-method analysis.  
 
As an extra part of the coding process, the newspaper texts were rated as alarming, 
reassuring or neutral by the coders, based on framing, word choice, headlines and 
overall impression. This rough classification found 38% of the news articles and 40% 
of the opinion pieces in The Japan Times to be alarming. Only 14% of news articles 
and two opinion pieces were categorized as reassuring.  
 
In The Daily Yomiuri, only 16% of news articles and 12% of opinion pieces were 
found to be alarming. Similarly, 14% of news articles and 18% of editorials were 
classed as reassuring. These percentages were confirmed during the critical discourse 
analysis stage of the study.  
 
Overall, it was found that both newspapers mostly occupied a relatively neutral, 
balanced middle ground. The higher frequency of threatening emotive words and 
more broadly sceptical, critical approach of The Japan Times resulted in a higher 
proportion of its texts being classified as alarming. However, the newspaper was 
consistently more objective, and sympathetic to readers concerns. Thus, the finding 
that the newspaper’s coverage had more alarmist characteristics does not mean that it 
can be immediately written off as sensationalistic, or otherwise poor, in its reporting. 
 
The Daily Yomiuri was, as previously noted, found to be moderate in its coverage 
except where stories constructed a struggle/solidarity narrative or criticized the 
																																																								
3 Kan was the leader of the opposition Democratic Party. The Daily Yomiuri is aligned with the Liberal 
Democratic Party (Tollefson, 2013), which may have influenced the critical approach taken by the 
newspaper. The Daily Yomiuri described Kan’s management of the crisis as “bungling” (Kan must 
refrain …, 2011) and called on him to either work with the opposition LDP (Public wants …, 2011) or 
step down (Pressure grows …, 2011).	



Japanese government. Though the same proportion of texts in both newspapers was 
reassuring, it was found that the editorials in The Daily Yomiuri were more frequently 
and emphatically reassuring than those in The Japan Times, which were far more 
frequently alarming.  
 
As mentioned above, The Daily Yomiuri demonstrated right-wing biased, nationalist 
tendencies in its coverage and downplayed the risks of the radiation from the 
Fukushima nuclear plant, depicting the public’s nuclear-related anxieties as irrational.  
 
The study noted that both newspapers were strongly critical of the Japanese 
government and TEPCO despite their reliance on them as sources, which could have 
positive inferences for the role of (at least one section of) the Japanese press. 
  
While the potential implications of the preliminary findings stated here are manifold, 
consideration thereof falls beyond the scope of this working paper. Further analysis is 
necessary, and it is hoped will provide a valuable contribution to the (lacking) body of 
literature on the English-language media, and media in general, in Japan. 
  
 
Conclusion 
 
This short paper has presented the preliminary findings of a mixed-method analysis of 
the coverage of the 2011 Fukushima nuclear crisis in The Daily Yomiuri and The 
Japan Times. Insights into the framing of the nuclear crisis in the two newspapers, 
information sources used, criticisms expressed, and reporting of radiation risk have 
been shared in addition to the results of the guiding research objective, which was to 
determine whether the coverage could be said to have been alarming, reassuring or 
relatively balanced and neutral overall. As has been shown above, while the coverage 
was mostly relatively neutral, the answer is complex. Further analysis is not only 
recommended, but required. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



References 
 
Brasor, P. (2012, November 11). Local media are too vague on Fukushima radiation 
risk. Japan Times. Retrieved from 
http://www.japantimes.co.jp/news/2012/11/11/national/local-media-are-too-vague-on-
Fukushima-radiation-risk/#.UzVu9M4f5xF 
 
Finn-Maeda, C. (2015). A Critical Analysis of the Coverage of the Fukushima Crisis 
in the Two Major English-Language Newspapers in Japan (Unpublished masters 
dissertation). University of South Africa, South Africa. 
 
Freeman, LA. (2000). Closing the Shop. Princeton, NJ: Princeton University Press. 
 
Friedman, S.M. Gorney, C.M. & Egolf, B.P. (1987). Reporting on Radiation: A 
Content Analysis of Chernobyl Coverage. Journal of Communication, 37(3): 58-67. 
 
Fukushima Accident 2011. (2013). Retrieved from http://www.world-
nuclear.org/info/Safety-and-Security/Safety-of-Plants/Fukushima-Accident-
2011/#.UY8o5kqaTFk  
 
Fukushima Nuclear Accident Update Log. (2011). Retrieved from 
http://www.iaea.org/newscenter/news/2011/fukushima120411.html  
 
Gaulene, M. (2010). Yomiuri Shimbun: The giant of the Japanese press. Retrieved 
from http://www.inaglobal.fr/en/presse/article/yomiuri-shimbun-giant-japanese-press 
 
Goto, M, Mori, S & Maeda, Y. (2011, April 11). N-crisis a battle for workers’ wives. 
Daily Yomiuri. 
 
Harper, P. (2011, March 21). ‘Wall of Shame’ – media slammed for Japan crisis 
coverage. New Zealand Herald. Retrieved from 
http://www.nzherald.co.nz/world/news/article.cfm?c_id=2&objectid=10713939 
 
Hayes, A.F. & Krippendorff, K. (2007). Answering the Call for a Standard Reliability 
Measure for Coding Data. Communication Methods and Measures, 1(1): 77-89. 
 
IAEA International Fact Finding Expert Mission of the Fukushima Dai-ichi NPP 
Accident Following the Great East Japan Earthquake and Tsunami [Report]. (2011). 
Retrieved from http://www-
pub.iaea.org/MTCD/Meetings/PDFplus/2011/cn200/documentation/cn200_Final-
Fukushima-Mission_Report.pdf 
 
Kan must refrain from taking makeshift measures. (2011, April 20). Daily Yomiuri. 
 
McCombs, M. Holbert, R.L. Kiousis, S. & Wanta, W. (2011). The News and Public 
Opinion: Media Effects on Civic Life. Cambridge, UK: Polity Press. 
 
Neuendorf, K. (2002). The Content Analysis Guidebook. Thousand Oaks, CA: Sage 
Publications. 
 



Nuclear accident’s rating of 7 demands calm response. (2011, April 14). Daily 
Yomiuri. 
 
Onishi, N & Fackler, M. (2011, August 8). Japan Held Nuclear Data, Leaving 
Evacuees in Peril. New York Times. Retrieved from 
http://www.nytimes.com/2011/08/09/world/asia/09japan.html?pagewanted=all&_r=0 
 
Perko, T, Turcanu, C, Geenen, D, Mamani, N & Van Rooy, L. (2011). Media content 
analysis of the Fukushima accident in two Belgian newspapers. Open report of the 
Belgian Nuclear Research Centre. [Report] Retrieved from 
publications.sckcen.be/dspace/bitstream/10038/7502/1/blg_mediaanalysisfukushimab
elgianmedia.pdf 
 
Pressure grows on Kan to quit/Alleged remark on Fukushima draws fire from both 
sides. (2011, April 16). Daily Yomiuri. 
Public wants united govt to address quake issues. (2011, April 5). Daily Yomiuri. 
 
Richardson, J.E. (2007). Analysing Newspapers: An Approach from Critical 
Discourse Analysis. Basingstoke: Palgrave Macmillan. 
 
Rubin, D.M. (1987). How the News Media Reported on Three Mile Island and 
Chernobyl. Journal of Communication, 37(3), 42-57. 
 
Singer, E & Endreny, P. (1993). Reporting on Risk. New York, NY: Russell Sage 
Foundation. 
 
Slodkowsi, A & Saito, M. (2013). Fukushima clean-up turns toxic for Japan's Tepco. 
Retrieved from http://www.reuters.com/article/2013/07/30/us-japan-fukushima-
nuclear-idUSBRE96T1BC20130730 
 
The Japan News – the best source on Japan. (n.d.). Retrieved from http://the-japan-
news.com/about  
 
The Japan News Media Data. (2015). Retrieved from  
http://adv.yomiuri.co.jp/thejapannews/download/TheJapanNews.pdf  
 
The Japan Times: About Us. (n.d.). Retrieved from 
http://www.japantimes.co.jp/about-us/ 
 
The Japan Times/International New York Times Media Information, No.2. (2014). 
Retrieved from http://jto.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/2014/06/jt-inyt-
media-information-englishv2.pdf 
 
Tollefson, J.W. (2013). The discursive reproduction of technoscience and Japanese 
national identity in The Daily Yomiuri coverage of the Fukushima nuclear disaster. 
Discourse & Communication, 0(0), 1-19. 
 
Trusting imports from Japan. (2011, May 8). Japan Times. 
 



Van Leeuwen, T. (2013a). Representing Social Actors in Critical Discourse Analysis 
Volume 1. R. Wodak (Ed.). London: Sage. 
 
Van Leeuwen, T. (2013b). Legitimation in Discourse and Communication in Critical 
Discourse Analysis Volume 1. R. Wodak (Ed.). London: Sage. 
 
Vasterman, P. Yzermans, C.J & Dirkzwager, A.J.E. (2005). The Role of the Media 
and Media Hypes in the Aftermath of Disasters. Epidemiologic Reviews, 27(1), 107-
114. 
 
Wodak, R & Meyer, M. (2009). Critical Discourse Analysis: History, Agenda, Theory 
and Methodology. In R. Wodak & M. Meyer (Eds.), Methods for Critical Discourse 
Analysis (pp. 1-33). London: Sage.  
 
 
Contact email: thedarkone16@gmail.com 


