
	
  

	
  

Public Service Broadcasting in South Korea 
 
 

Ki-Sung Kwak, University of Sydney, Australia 
 
 

The Asian Conference on Media & Mass Communication 2014 
Official Conference Proceedings 

 
 
Abstract 
This paper contributes to the role of public service broadcasting in South Korea in the 
context of changing media landscape created by convergence. It explores two issues 
that have attracted considerable scholarly attention. Firstly, it concerns the 
interpretation of traditional rationale of public service broadcasting in a more 
democratised political landscape, as compared to the situation when authoritarian 
state dictated the definitions and conditions of broadcasting. The other concerns the 
emerging challenges public service broadcasting has faced in converged and multi-
platform environment. 
 
Based on the examinations of the interests involved in key policy decisions, 
promoting or inhibiting traditional principles of public service broadcasting, and the 
level its commitment to meet technological challenges, this paper argues that the 
development of public service broadcasting in South Korea has been hampered 
largely because of the lack of policy that safeguards public service broadcasting from 
politicisation. In established democracies, public service broadcasting plays crucial 
roles in citizenship, culture and education. In South Korea, however, both economic 
and social rationale that public broadcasters have long pursued has been secondary to 
political interests. 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

iafor  
The International Academic Forum 

www.iafor.org 



	
  

	
  

Introduction 
 
Public service broadcasting remains uncertain in many countries. There are sharply 
conflicting interests, pressures on government to accommodate existing vested 
interests, and a general tendency to lack of coherence and consistency in policy-
making. The old rationales that required public service broadcasters to commit to 
‘being responsible for public’ are changing gradually. At the same time, the 
increasing dominance of what has been labelled economic rationalism has meant a 
tendency for governments to treat public service broadcasting like commercial one. 
 
This paper examines public service broadcasting in South Korea (hereafter Korea), as 
this has come to symbolise the struggles over pluralism and deregulation of the 
broadcast media, most particularly against the past practice of state monopoly and 
control over television broadcasting. Of particular relevance here is the understanding 
of public service broadcasting as a complex incorporation of various aspects – 
political, economic, cultural and technological – which have affected the formation 
and implementation of the policy agenda for public service broadcasting in any 
specific country. By examining the extent to which the state has influenced public 
service broadcasting in the areas of personnel matters and programming, this paper 
shows that the development of public service broadcasting in Korea has been 
hampered largely because of the lack of policy that safeguards public service 
broadcasting from politicisation. 
 
Current Structure of Public Service Broadcasting in Korea 
 
The current structure of public service broadcasting in South Korea is the results of 
media merger enforced by the military regime in 1980. Table 1 summarises the 
ownership and financial revenue structure of the two public broadcasters in Korea, the 
KBS (Korean Broadcasting System) and MBC (Munhwa Broadcasting Corporation). 
They have monopolised the industry in the 1980s, and their dominance continued 
even with the start of commercial broadcasting by the SBS (Seoul Broadcasting 
System) in 1991. This has been possible mainly because of the revenue structure that 
allows them to collect revenue from advertising. This has been so largely because 
they have been competing for the high ratings, rather than complementing the 
commercial counterparts. Both KBS and MBC have been actively involved in Pay-TV 
business through their affiliate companies. KBSN, an affiliate of KBS, provides 6 
channels – KBS Drama, KBS Joy, KBSN Sports, KBSW, KBS Kids, KBS Prime – 
via cable or satellite platforms, while MBC provides three Pay-TV channels. 
 
The growing concern about the KBS for its heavy reliance on advertisements (more 
than 60 per cent), together with audience dissatisfaction with KBS programming, 
which aimed to attract mass audience with popular entertainment programs, has 
placed both the Korean government, the owner of KBS, and the KBS itself in a 
vulnerable position. The core of the criticism against the KBS was the lack of 
justification for collecting a license fee from the audience while pursuing its 
commercial interests at the same time. From the KBS point of view, double-sourcing 
had been already inevitable as early as in the late 1980s when the penetration rate of 
the television set reached saturation point. In order to meet the increasing production 
and operation costs required to run two channels, the KBS had to seek more income 
from advertising. This has been particularly true when a large proportion of the 



	
  

	
  

audience who were dissatisfied with the KBS refused to pay the licence fee (KW2,500 
per month), which has never increased since 1981. While the soliciting of alternative 
revenue from advertising has been implicitly justified, the KBS could not escape from 
the criticism that its revenue has come more from advertising. Several attempts made 
by the KBS to increase the licence fee – the argument that has been based on the 
economic viability of the KBS in the process of digital switchover – have been 
continuously rejected by the lawmakers.  
 
Table 1 – Ownership and funding of KBS and MBC. 
 
 KBS MBC 
Ownership Government *FBC (70%), 

Jung-Soo Foundation (30%) 
Status Public corporation Limited company 
Governing body Board of Governors FBC Board 
Network stations 25 local networks 19 local networks 

(MBC Seoul station owns more 
than 51% of its networks’ stocks)   

Affiliate 
(program 
provider) 

KBSN MBC Plus Media, MBS Sports. 
MBC Super Stations (Local) 

Revenue source KBS1 (licence fee) 
KBS2 (licence fee + ads) 

Advertising 

*FBC: Foundation for Broadcast Culture, a government-owned public corporation. 
 
The MBC has developed in a peculiar way. In terms of its ownership, it is owned by 
public institutions. In terms of its financing, however, it relies entirely on advertising. 
For this reason, it has been essential for the MBC to attract a mass audience with 
entertainment programs. This has been the major point of criticism of the MBC for 
many years. A number of commissioned reports have noted that the public 
broadcasters’ partial or entire reliance on advertising has been the major obstacle 
which undermined the very nature of public service broadcasting in Korea. Some 
reports suggested the major structural changes of television broadcasting (BRC, 1999; 
KBI, 1994; MOI, 1995), while other reports highlighted the way in which public 
service broadcasters could be better operated and effectively managed without 
changing their structure and status (KBC, 1994; BPPC, 2001). Unlike the former view, 
which was made by the proponents of the privatisation of the MBC, the latter view, 
arguing that MBC’s ownership structure has been largely attributable to the inefficient 
management and operation, emphasised that the role of MBC as public broadcaster 
could be strengthened if the major shareholder FBC were to take over the remaining 
shares from Jung-Soo Foundation. In this sense, public broadcasting is an instrument 
of the state due to both financial and operational conditions and obligations. Despite 
all these reports commissioned by a number of government organisations, and a 
plethora of discussions and hearings, nothing has changed. This clearly shows the 
difficulties of modifying, if not breaking, the current ownership and financing 
structure of public service broadcasting in Korea. More importantly, however, this is 
an indication that neither the governments nor the politicians have wanted the system 
to be changed. It is not surprising to note from the structural constraints that political 
parties and the government can exert influence on the operation and management of 



	
  

	
  

the broadcasters and the recruitment and selection of staff and members of the board 
of governors. 
 
State Control over Personnel Affairs 
 
The state control over public service television has been most visible in the 
appointment and nomination of the presidents and board members of public television 
broadcasters. The president of the KBS is handpicked by the President of the nation, 
while that of MBC is appointed by the Board of the FBC that owns 70 per cent of 
MBC stocks. The eleven members of the KBS Board of Governors are all appointed 
by the president of Korea at the recommendations of the Korean Communications 
Commission (KCC). Similarly, the nine board members of the FBC are appointed by 
the KCC who selects them through open competition. In the past, they were appointed 
at the recommendation and nomination of the Speaker of the National Assembly and 
the KCC. As the members of the KBS Board and FBC Board are nominated by the 
ruling and opposition parties, the board has mainly served as political proxy, rather 
than as a supervisor who serves on behalf of the public. These structural constraints – 
that is the President of the nation and the KCC appoint the key positions – have 
invariably placed the KBS and MBC in a vulnerable position in maintaining its 
relationship with the state. To illustrate this, it is worth looking at the recent examples 
of the way in which the CEO of public broadcasters has been appointed and/or 
dismissed.  
 
In 2003, Rho Mu-Hyun handpicked Mr Choi Moon-Soon, a hardliner with strong 
background as union leader, as president of the MBC. Mr Choi had been leader of the 
MBC Union since 1995, but was sacked in 1996 after he orchestrated a strike. He, 
however, soon returned to work and was elected as the first leader of the National 
Union of Media Workers, which was launched in 2000 after consolidating all existing 
media-related unions. As soon as he was appointed as president of MBC, Choi 
replaced the key positions with the hardliners who had worked with him at the MBC 
Union. Furthermore, he sacked and replaced seventeen presidents of nineteen regional 
MBC network stations even before their terms ended (Choi and Kim, 2007). Later, 
eight of those sacked filed a lawsuit collectively against the MBC and won it (CNMR, 
2009). With the government change in 2008, Eom Ki-Young, a former anchor, 
became the president of the MBC. A series of social issues, such as US beef and Mad 
Cow disease, have dominated the Korean media in 2008. When PD Diary, MBC’s 
flagship current affairs program, aired in-depth coverage of the import beef from the 
US in 2008, it sparked a huge controversy, creating confusion and distrust against the 
newly-formed Lee Myung-Bak government. When it turned out that the program has 
been biased, Eom has been under enormous pressure to take some measures about PD 
Diary. The Lee government replaced the board members of the FBC, and Eom was 
replaced by Kim Jae-Chul in 2010.  
 
The state’s control over personnel matters in the KBS has been more blatant. Jung 
Yeon-Joo, a former editor with the Hankyoreh Daily, a left wing newspaper, was 
handpicked by the former President Rho Mu-Hyun to become the president of the 
KBS in 2003. He was reappointed in 2006 for another three-year term, despite strong 
opposition from the opposition parties and the KBS labour union. The newly elect 
conservative President Lee through 2007 Election did not waste too much time to 
replace Mr Jung who had fully supported the ideologies of former Rho government 



	
  

	
  

and the ruling party (CNMR, 2009). Without doubt, this move has met criticism from 
the main opposition parties who claimed that the Lee administration would try to put 
the public broadcaster under his control (Korea Times, 13 June 2008). Despite the 
pressure from the government and the KBS union’s criticism that he failed to boost 
the company’s profits, Jung refused to resign as he claimed that the President has no 
legal right to remove the head of KBS. Current Broadcast Law stipulates that the 
President of Korea has the right to appoint the CEO of KBS at the recommendation of 
the KBS Board of Governors. The same law, however, does not mention about any 
grounds of dismissal. In the midst of discussions on the legal interpretations and 
implications, the Blue House claimed that the president’s right to appoint the head of 
KBS also includes the right to dismiss. In Aug 2008, Mr Jung was arrested by Seoul 
Prosecutors’ Office on allegations of embezzlement, charging him against settling 
with the National Tax Service (NTS) in the middle of an appeals trial in which the 
company sought a corporate tax refund, which caused 51.4 billion won ($43 million) 
in losses to the public broadcaster (Korea Times, 11 August 2008) – Mr Jung was 
later cleared of this charge, but there were no chance for his reinstatement. 
Immediately after that, the National Board of Audit and Inspection recommended his 
dismissal to the KBS Board of Directors for mismanagement and abuse of authority 
(BAI, 2008). President Lee soon dismissed Mr Jung, and appointed Lee Byung-Soon 
– a former media advisor to Lee Myung-Bak during the presidential election 
campaign in 2007 – as new CEO. Mr Lee was replaced by Kim In-Kyu, another 
media advisor to Lee Myung-Bak in 2007, at the end of 2009.  
 
Another example that showed state control over personnel matters can be found in 
recent KBS crisis that has been sparked during the coverage of Sewol ferry disaster in 
April-May 2014. The crisis emerged when Kim Si-Gon, former chief of the network’s 
news bureau, resigned in the midst of criticism against the biased coverage of the 
ferry disaster. In a press conference Kim revealed that the Blue House (equivalent to 
White House in the USA) and Mr Gil Hwan-Young, the President of the KBS, had 
intervened in the news reporting and personnel matters of the KBS (Hankyoreh, 17 
May 2014). Kim’s resignation eventually led to a strike by the KBS Association of 
Journalists and the KBS unions resulting in the disruption of its news service. They 
demanded the resignation of Gil Hwan-Young as they believed the public credibility 
of the KBS was damaged because he, influenced by the Blue House, tried to control 
of news reporting. Gil’s forced resignation, however, is hardly surprising when we 
know that amongst a total of nine KBS presidents who have been appointed by the 
President of the nation since 1987, only two completed their terms.  
 
News Coverage of Presidential Elections: From Party Logic to Media Logic? 
 
Another area that shows the vulnerability of the public service broadcasters in Korea 
is their news coverage of politics. Political communication through television in 
Korea has been little driven by, what Altheide and Snow (1979) called, ‘media logic’ 
until recently. The ‘media logic’ states that news coverage of politics is more and 
more autonomously determined by the media and their criteria. According to the 
‘media logic’, the attention on politicians would be determined by journalistic criteria, 
the working rules of the media and elements that might attract and hold the attention 
of the public (Van Aelst, et. al., 2008). More recently, the concept of ‘media logic’ 
was further elaborated: “…  the themes and content of news reporting are decided 
more by a media frame of reference, and by the practices and activities of journalists, 



	
  

	
  

often inspired by market considerations; hence, a stronger focus on sensational, 
dramatic and personal conflicts, and, in general, on news that sells (Poletti and Brants, 
2010, p.333)”. This logic is in contrast to ‘party logic’ that favors particular party or 
ideology. 
 
Long tradition of subordination of the public service broadcasters to political power 
has been well demonstrated in the coverage of the presidential election campaigns. 
Since the democratic transition in 1987, the media coverage of the presidential 
elections has been biased according to their political affiliation and ideological 
orientations. The newspapers have achieved external diversity which allowed them to 
criticise the political elite and political parties at the other side of their political and 
ideological spectrum. In contrast to the newspapers, public service broadcasters in 
Korea have been destined to serve the government of the day. The presence of a 
number of communication channels created prospects for extensive and intensive 
coverage of the election campaign. This, however, has little affected the way in which 
the public service broadcasters cover the presidential election campaigns. In the 1987 
and 1992 presidential elections, the candidates of the ruling party have received more 
exposure than the candidates of other parties. In the 1997 presidential election 
campaign, television broadcasters’ coverage has been biased in favor of the ruling 
party (Park, 1998; Son, 1998), such as different broadcasting time and image-shaping. 
The past two presidential elections in 2002 and 2007, however, have been less driven 
by ‘party logic’. As Mazzoleni (1987) observed, the traditional party logic was 
gradually replaced by the media logic in the selection and presentation of politics. 
Rather than highlighting the candidate from the ruling party, both KBS and the MBC 
tried to cover the issues based on their own news values and criteria. One of them was 
the public polls. Regardless of the party the candidate(s) belonged to, television 
broadcasters covered them as long as they are leading the public polls. In the 2002 
and 2007 elections, the broadcasters focused more on eye-catching issues such as 
dramatic development in coalition and mud-slingings, rather than policy issues (Park, 
2007; Lee-Song, 2003). In the 2007 Election, public service broadcasters, driven by 
‘media logic’, – that is according to their judgment, the candidate’s wrongdoing could 
be an important issue for the voters –  highlighted corruption scandal that involved the 
opposition candidate Lee Myung-Bak. Later, it turned out that the media logic was 
overshadowed by the growing popularity of Lee (Kim and Kim, 2007).  
 
The fact that the Korean public broadcasters’ coverage of presidential election 
campaigns have been recently driven more by ‘media logic’ than ‘party logic’ can be 
seen as a sign of change in the way the public service broadcasters cover politics. 
More importantly, it could be also seen as an attempt by KBS and MBC – the docile 
media that had followed and supported the ideological ‘colour’ of the ruling party – to 
distance itself from the ruling party-dominated ‘party logic’. As a result, the political 
actors from the ruling party could not hold their dominant position on the platform of 
political communication. This transforming trend, however, did not continue in the 
2012 presidential election when ‘party logic’ has been the main drive used by all 
media, including public service broadcasters (CCDM, 2012). The transforming trend 
has not been witnessed in programming, current affairs programs in particular, of 
public service broadcasters.  
 
 
 



	
  

	
  

State’s Influence on Programming 
 
One of the major features that distinguish public service television in Korea from its 
counterparts in other parts of the world is that its programming has not been different 
form the commercial television at any stage of its development. The pursuance of 
ratings by KBS (KBS2) and MBC is well shown in the amount of entertainment 
programs they aired (Table 2). KBS and MBC have been always in competition with 
each other, and with commercial broadcasters. This is in stark contrast to the way in 
which public service television has operated in Japan, USA and Australia, where it 
has functioned mainly as complementary to commercial television. In Japan, for 
example, although the NHK (Nippon Hoso Kyokai, or Japanese Broadcasting 
Corporation) has been the major broadcaster, its programming has been very different 
from commercial programming, yet it has been able to attract a large number of loyal 
audiences. Similarly, the ABC (Australian Broadcasting Corporation), despite its 
decreasing audience in recent years, has hardly been in competition with commercial 
broadcasters for ratings. 
 
Table 2 – Total broadcast hours and distribution of programs on terrestrial television 
in 2012. 
 

       
Programs 
 
Channels 

News & 
Current Affairs 

*Cultural 
programs 

**Entertainment All 

hours % hours % hours % hours % 

KBS1 2,427 31.7% 4,180 54.5% 1,059 13.8% 7,666 100% 
KBS2 577 7.9% 3,361 45.8% 3,401 46.3% 7,339 100% 
MBC 1,190 16% 2,458 38.2% 3,417 45.8% 7,463 100% 
SBS 1,308 13.8% 2,553 35.8% 3,273 45.9% 7,133 100% 

Source: MSIFP & KCC, 2013 
*Cultural programs: educational programs and documentary 
**Entertainment: dramas and show programs 
 
In Korea, however, competition has existed from the beginning of public service 
broadcasting. In the 1970s, the KBS had to compete with its commercial rivals, 
although it did not carry any advertisements. Both the KBS and MBC, as the sole 
television broadcasters in the 1980s, were allowed to carry advertisements and 
virtually monopolised the advertising market. The competition amongst the 
broadcasters for the ratings became stronger in the 1990s with the start of the 
commercial broadcaster SBS, and this situation still remains unchanged. The state 
political control has remained unchanged for the most part, in spite of the reforms and 
the extension of television broadcasting structures, including the creation of new 
bodies such as FBC and SBS. This is well evidenced from the fact that 75% of the 
journalists working for KBS believed that KBS news programs are influenced by 
political power (Dong-A, 28 May 2014). In order to illustrate the point, this section 
briefly presents the way in which the current affairs programs on KBS and MBC have 
been produced under the different governments.  
 
 
 



	
  

	
  

Current Affairs Programs under Reformist Rho Mu-Hyun Government (2003-
2007) 
 
Rho Mu-Hyun was elected as president when the generational divide was at its height. 
Given that regional and ideological rivalry had dominated the political landscape for 
the past four decades, the polarization on generational lines was a significant change 
that emerged in the democratisation process. The weekly current affairs programs 
were filled with issues that left-leaning ideologies, which had been prohibited under 
the conservative governments in the past. Sisa Tonight (KBS2) was one of the 
programs that started immediately after Jung Youn-Joo was reappointed by President 
Rho Mu-Hyun as the president of the KBS. The majority of political topics covered in 
the program in 2006 have been in favor of the ruling coalition parties, while very few 
topics were in favor of the opposition party, GNP (Grand National Party, renamed as 
Saenuri Party in 2013) (Choi & Kim, 2007). The comments on the opposition party 
made by the presenters, reporters and interviewees were mostly negative, while their 
comments on the ruling coalition were predominantly positive. Likewise, the footages 
about the opposition party were all negative, while the ruling parties were shown in 
positive images.  
 
The program’s bias was most notable in its coverage of North Korea. In their analysis 
of the programs broadcast after North Korea resumed Nuclear Test in September 2007, 
Choi and Kim (2007) found that the program demonstrated its pro-North Korea and 
anti-USA stance, which were in line with the reformist government’s policy. The 
typical framing of the program maintained during sample period (September – 
November 2007) was that the United States has to be blamed for the North’s Nuclear 
Test, and it’s little to do with ‘Sunshine Policy’ – the reformist governments’ official 
policy toward North Korea. Media Focus (KBS1) was launched in 2003 as media 
critique and monitoring program. Being a program critical to media, it requires 
fairness, accuracy and balance. Contrary to this, however, the program has been 
devoted to criticising particular party (GNP) and media (conservative media) as their 
main target (CCFM, 2007). While criticising the conservative media, the logic of 
‘black and white’ was applied. This was well shown in the fact that virtually all 
comments, narrations, and interviews about the conservative media were negative, 
while the coverage of progressive media was all positive (CCFM, 2007). Not 
surprisingly, the program seldom criticised its own, let alone KBS. The implication 
for this is crystal clear. It supported the ideology of the reformist government. The 
program also was at the heart of controversy when it aired a North Korean revolution 
song during the air time. Earlier in 2003, ‘Song of Kim Il-Sung’ – a song that praises 
Kim Il-Sung, former leader of North Korea – had been aired in one of KBS’s feature 
programs. From these, we can say that the basic principles of public service 
broadcasting have been subordinated to ideological orientation of the producers, KBS 
and the reformist President.   
 
Now we can reveal (MBC), a historical documentary program launched in 1999, 
ended in June 2005 after showing its 100th episode. More than half of its episodes 
were devoted to examining the contemporary historical issues/events that occurred 
during the authoritarian governments. They were reflected as regimes that delayed 
democracy, and the issues were addressed largely in negative perspective. What these 
regimes achieved for the nation was hardly mentioned. In stark contrast, the program 
aired only two episodes for the issues occurred during the reformist governments. 



	
  

	
  

Table 3 – The periods and themes covered in Now We Can Reveal 
 
Period covered Themes covered 
Japanese Occupation & Liberation: 9 
Rhee Seung-Man government: 17 
Park Jung-Hee government: 33 
Chun Doo-Hwan government: 15 
Rho Tae-Woo government: 2 
Kim Young-Sam government: 4 
Kim Dae-Jung government: 2 
General history: 17 

Liquidations of Japanese Colonial legacy: 9 
Reunification and North Korea: 9 
Korean War: 7 
Korea-Us relations: 12 
Red Complex: 13 
Grass Root’s Resistance: 7 
Unknown Story of Power Struggle: 10 
Human Rights: 13 
Social Issues: 14 

 
A closer look at the themes covered in the program discloses that it broadened the 
ideological spectrum (Table 3). Yet, on the other hand, the fact that more than 40 
episodes were related to North Korea demonstrates that the program reflects the 
reform government’s ‘Sunshine Policy’. These episodes attempted to redress the 
conventional view of North Korea – that is, it is not a main enemy of South Korea but 
its brother who is a partner for dialogue and cooperation in the peace and 
reconciliation of the two Koreas, ultimately leading to the reunification of the Korean 
peninsula. 
 
Current Affairs Programs under Conservative Lee Myung-Bak Government 
(2008-2012) 
 
The change of the government in 2008 brought the change of the programming on the 
public service broadcasting channels. The newly-appointed presidents of the KBS and 
MBC soon influenced the current affairs programs, reflecting the new government’s 
policy and ideology in them. In 2008, Lee Byung-Soon, the newly appointed 
President of KBS, replaced the producers of the existing current affairs programs. 
Two investigative programs, ‘Sisa Journal’ and ‘Media Focus’ were replaced by ‘Sisa 
360’ and ‘Media Critique’, respectively. Other existing current affairs programs such 
as ’60 Minutes’ and ‘KBS Special’, largely cover soft topics, social and cultural 
issues, rather than political issues. KBS was not alone in restructuring its 
programming. The newly-appointed president of the MBC, Kim Jae-Chul, abolished 
two investigative reporting programs, ‘Hu Plus’ and ‘Kim Hye-Soo’s W’, and replaced 
them with entertainment programs. Through a restructuring process, MBC’s flagship 
‘PD Note’ that had been produced by the production section was placed under the 
scheduling section (Jung, 2011). 
 
As a result, investigative reporting has been discouraged in the flagship current affairs 
programs on both KBS and MBC. This was particularly notable in MBC’s PD Note 
(Table 4). In 2008, 59% of its programs dealt the political or /and economic issues 
that involved powerful elites, but it was dropped to 44% in 2010. On the other hand, 
the percentage of the soft issues – e.g social issues, accidents/events, entertainment, 
international issues – covered in the two programs increased. Investigative reporting – 
e.g reporting of corruption, wrongdoings and structural problems – has been 
diminished in both programs. In 60 Minutes, the drop of investigative reporting was 
more visible in corruption and structural problems, while the reporting of economic 
issues increased (Kim, 2011). 



	
  

	
  

Table 4 – Number of items covered in 60 Minutes and PD Note, 2008-2010.  
 

 60 Minutes (KBS): 171 PD Note (MBC): 212 
Items 2008 2009 2010 2008 2009 2010 

Issues that involve 
political/economic 

elites 

18 
(32.7%) 

31 
(43.7%) 

18 
(40.0%) 

43 
(58.9%) 

39 
(48.8%) 

26 
(44.1%) 

Issues with non- 
political/economic 

elites 

37 
(67.3%) 

40 
(56.0%) 

27 
(60.0%) 

30 
(41.1%) 

41 
(51.2%) 

33 
(55.9%) 

All 55  
(100%) 

71 
 (100%) 

45 
(100%) 

73 
(100%) 

80 
 (100%) 

59 
(100%) 

Source: compiled from Kim (2011). 
 
Conclusion 
 
The changing pattern of state control over television broadcasting has been similar to 
that of newspapers, with one major exception. When the political system shifted to a 
more pluralistic one in the late 1980s, a shift from incorporation to cooptation 
occurred in the case of newspapers (Yoon, 1994). The degree of state control over 
television broadcasting in the same period, however, did not show any significant 
change from that of cooptation. The government control over public service 
broadcasting is not surprising. Governments in Korea sought advantage in their 
continuing domination of the public service broadcasting, but governments change 
hands and were bound to do so again. The public broadcasters in Korea had been used 
to be criticised for being in favour of the conservative parties until 1997. They were 
under fire for being in favour of the reformist governing parties during 1998-2007. 
Under the conservative governments (2008-), public service broadcasters, KBS and, 
to a lesser extent, MBC, have been again criticised because of their conservative 
stance.  
 
State control of public service broadcasting in Korea has been gradually intensified 
within the political context under authoritarian governments until 1987. However, the 
emerging political diversity provided by new governments since then, has not brought 
any significant deregulation or relaxation. This means that the state, to a varying 
degree, has exerted and is continuing to exert control within the established 
framework of restrictions. As demonstrated in this paper, this has been strengthened 
by the fact that the government and the ruling party, still somehow have a dominant 
position of control in appointing personnel and programming. 



	
  

	
  

References 
 
Altheide, D., & Snow, R. (1979). Media Logic. Beverly Hills: Sage. 
 
BAI (2008). Report on the Management of the KBS. Seoul: National Board of Audit 
and Inspection. 
 
BPPC (2001). Broadcasting Policy and Planning Committee, Final Report (in 
Korean). Seoul: Broadcasting Policy and Planning Committee.  
 
BRC (1999). Broadcasting Reform Committee – White Paper (in Korean). Seoul: 
Broadcasting Reform Committee. 
 
CCDM (2012). Report on the Coverage of 2012 Presidential Election, Seoul: Citizen's 
Coalition for Democratic Media. 
 
CCFM (2007). Media Monitor: KBS Media Focus (in Korean). Seoul: Civil Coalition 
for Fairness in Media. 
 
Choi, Hong-Jae and Kim, Bae-Kyun (2007). The Highlight of Media Control under 
the Reformist Governments: Code Broadcasting, Monster Portals (in Korean). Seoul: 
Shidaejungshin. 
 
CNMR (2009). Report on the Reformist Governments’ Control over Broadcasting 
During the Past 10 Years (in Korean). Seoul: Citizen Network for Media Reset. 
 
Dong-A (2014, May 28). Political Pressure on Appointing KBS President.  
 
Hankyoreh (2014, May 17). Former KBS newsroom chief reveals Blue House control 
of reporting. 
 
Jung, C. W. (2011, February 28). Where Are the Current Affairs Programs. PD 
Journal (in Korean). 
 
KBC (1994). Report on the Development of Public Broadcasting (in Korean). Seoul: 
Korean Broadcasting Commission. 
 
KBI (1994). Report on Broadcasting Policies for 2000 (in Korean). Seoul: Korean 
Broadcasting Institute. 
 
Kim, D. J. (2011). An Analysis of Investigative Reporting under Lee Myung-Bak 
Government, A Paper presented at the Forum on Lee Myung-Bak’s Control over 
Media, Korea Press Foundation, 17 May. 
 
Kim, Y. W., & Kim, W. K. (2007). An Analysis of the 2007 Presidential Election 
Coverage, Seoul: Korea Press Foundation. 
 
Korea Times (2008, August 11). President Lee Sacks KBS Chief. 
 
Korea Times (2008, June 13). Prosecution to Summon KBS President Jung.  



	
  

	
  

Lee-Song, J. H. (2003). Television Coverage of 2002 Presidential Election (in 
Korean), A Paper presented at the Forum on 2002 Election, 16 January, Seoul: Korea 
Press Foundation 
 
Mazzoleni, G. (1987). Media Logic and Party Logic in Campaign Coverage: The 
Italian General Election of 1983. European Journal of Communication, 2, 81–103. 
 
MOI (1995). Five-year Plan on Advanced Broadcasting (in Korean). Seoul: Ministry 
of Information. 
 
MSIFP & KCC (2013). Broadcasting Industry in Korea 2012. Seoul: Ministry of 
Science, ICT, and Future Planning; Korean Communications Commission. 
 
Park, S. H. (2007). Television News Report during the 2007 Election Campaign. 
Newspapers and Broadcasting (in Korean), December, 24-30. 
 
Park, Y. S. (1998). Problems in Media Coverage of the 1997 Presidential Election 
Campaign. Newspapers and Broadcasting (in Korean), January, 62-67. 
 
Poletti, M., & Brants, K. (2010). Between Partisanship and Cynicism: Italian 
Journalism in a State of Flux. Journalism, 11(3), 329-346. 
 
Son, S. C. (1998). Close Media-State Relations to be Eliminated. Newspapers and 
Broadcasting (in Korean), February, 73-77.  
 
Van Aelst, P., Bart, M., Jo, N., and Fiers, S. (2008). Politicians in the News: Media or 
Party Logic? Media Attention and Electoral Success in the Belgian Election 
Campaign of 2003. European Journal of Communication, 23, 193-210. 
 
Yoon, Y. C. (1994). Political Economy of Television Broadcasting in South Korea, in 
Kim, C.W. & Lee  J. W. (eds), Elite Media Amidst Mass Culture. A Critical Look at 
Mass Communication in Korea. Seoul: Nanam Publishing. 
 
 


