
 

Mass Media and Peace in Bosnia-Herzegovina: The Role of the Bosnian Mass Media 
after Dayton Accords, 1995 

 
 

Mustafa Taha, American University of Sharjah, United Arab Emirates 
 
 

The European Conference on the Social Sciences 2017 
Official Conference Proceedings 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

iafor  
The International Academic Forum 

www.iafor.org 



 

Introduction 
 
This paper examines the role that mass media played in Bosnia-Herzegovina after Dayton 
Accords 1995. It provides a theoretical framework and explores how Bosnian media 
outlets contributed to the peace process and national reconciliation.  To envisage the 
difficulty of retooling the Bosnian mass media to promote peace, the paper reflects to the 
destructive role that mass media played during the Bosnian war.  It highlights the roles of 
media outlets controlled by Bosnian Muslims, Bosnian Serbs, and Bosnian Croats.  
Because these rival ethnic groups had used mass media to fan war before Dayton 
Accords, the paper examines efforts aimed at utilizing these media organizations to serve 
the cause of peace.  The paper also sheds light on newscasts convergence, namely 
between Belgrade’s media and Bosnian Serb media on the one hand, and Zagreb’s media 
and Bosnian Croat media on the other hand.  This newscast convergence influenced the 
peace process in Bosnia-Herzegovina and affected its multiethnic and multicultural 
heritage. 
 
The paper underscores the assistance that United States and the European countries 
provided to Bosnian media to sustain the peace process.  It discusses the role that the 
Organization for Security and Cooperation in Europe (OSCE) played in regulating the 
Bosnian media to promote peace and democratization.  The paper pays a special attention 
to role of The Media Experts Commission (MEC) in regulating the Bosnian media and 
utilizing it as a tool for enhancing peace during the 1996 elections. 
 
Conceptual framework 
 
This paper builds on a number of theoretical frameworks, particularly, agenda setting, 
Ball-Rokeach and De Fleur’s (1976) media system dependency theory and Gerbner et 
al.’s (1980) cultivation theory.  According to Graber (1993) agenda setting is the gate-
keeping that informs audiences “in fairly uniform fashion which individual issues and 
activities are most significant and deserve to be ranked highly on the public’s agenda of 
concerns”(p. 216). Iynegar (1988) argues that individual readings of media messages 
activates selective recall that may challenge these messages and weakens agenda-setting 
effect (p. 598).  Lasorsa and Wanta (1990) provide a different viewpoint and suggest that 
personal experience might reinforce media messages “rather than interfere with them”(p. 
806).  McCombs and Shaw (1972) argue that by relaying information to audiences, mass 
media indicate which political issues are important.  McCombs (1996) describes agenda-
setting as “an instance of community building”(p. 435).   
 
Brewer and McCombs (1996) delineate two models of agenda-setting: the linear model 
where influence trickles from the media to the public and then policy, and the 
independent model which depicts the movement from the media agenda to the policy 
agenda. It is important to note that agenda setting is related to framing. A number of 
studies have dealt with the importance of framing in depicting reality (Gitlin 1980; 
Graber (1989; Gamson 1989; Iyengar & Simon 1993; Entman 1993, 1991; Shah et al. 
1996). Entman (1993) argues that media frames rely on salience, repetition and 
association with familiar symbols while directing “attention away from other 
aspects”(p.54).  



 

Ball-Rokeach and De Fleur’s (1976) media system dependency theory assumes that 
individuals rely on media for information and orientation.  The degree of society’s 
dependence on media depends on the degree of stability or conflict, the society is 
undergoing, and the centrality of media as a source of information. Ball-Rokeach and De 
Fleur (1976) develop a model that illustrates the interrelation between media, society and 
audience, and the link with media effects (p. 264). They argue that at times of crises 
audiences are expected to be more dependent on media for information. De Fleur and 
Ball-Rokeach (1989) conclude that the media system control scarce information 
resources that interact with other systems and “produce cooperation motivated by mutual 
interest, conflict motivated by self-interest, and change toward greater symmetry or 
asymmetry of dependency”( p.321).   
 
Gerbner et al.’s (1994) cultivation theory assumes that television content furnishes 
recurrent patterns of events as a source of perceptions of social realty that could be at 
variance with the real world.  The cultivation theory suggests that heavy television 
viewers hold distorted image of the real world.  Signorielli and Morgan (1990) refer to  
“cultivation analysis” as the third component of “‘Cultural Indicators’” that deal with 
media content and its relationship to audience beliefs and behaviors (p. 15). Moreover, 
the authors suggest that “exposure to the total pattern rather than only to specific genres 
or patterns is what accounts for the historically new and distinct consequences of living 
with television: the cultivation of shared conceptions of reality among otherwise diverse 
publics”(Gerbner et al. 1994, p. 18).  
 
A brief historical background 
 
Pre-1990 conflicts in Bosnia could be attributed to socio-economic factors (Christian 
rural peasantry versus Muslim landowners); imperial conquest (Habsburg versus 
Ottoman); and in early 1990s competing Serbian, Croatian and Muslim nationalisms. In 
addition, religious rivalries pitted Serbian Orthodoxy, Croatian Catholicism and Islam 
against each other (“Unfinished…,” 1996, p. 14; Bennett, 1995).   
 
When the Allies defeated Germany in World War II, Josip Broz Tito the leader of the 
victorious Partisans emerged as the ultimate leader of Yugoslavia. He adhered to 
communism and utilized the mass media “to bring Yugoslav people together in the 
Titoist spirit of ‘brotherhood and unity.’”(Bennett 1995, p.10).  Tito introduced the 1974 
constitution that decentralized power, and tied the six republics in a federation. The 
constitution also provided autonomy to Kosovo and Vojvodina. Following his death in 
1980, Yugoslavia plunged into political and economic crises.  In the wake of the fall of 
communism in the Soviet Union and Eastern Europe, the Yugoslav federation started to 
disintegrate.   
 
Balkan media as a tool for waging war  
 
Slobodan Milosevic emerged as an undisputed Serb leader by 1987.  He benefited from 
the surge of Serbian nationalism that started with the 1986 memorandum of the Serbian 
Academy of Sciences and Arts that called on Serbs to be more assertive (Rogel, 1997, p. 
95).  In 1989, he amended the 1974 Constitution to annul Kosovo’s autonomy. Milosevic 



 

manipulated Serbian mass media and emerged as “a Serbian hero”(Rogel, 1998, p. 95).  
His central theme was that “all Serbs should be united in a single Serbian state”(Bennett, 
1995, p. 97).  Serbian media alleged that Serbs were exploited during Tito’s era and they 
demanded equality.  But non-Serb nationalist leaders in the other Yugoslav republics 
challenged Milosevic’s move for centralization and used mass media in their republics 
for their advantage.  Media war aggravated nationalist grievances and precipitated the 
disintegration of Yugoslavia (Snyder & Ballentine 1997, p. 30; Hampson, 1996, p. 154).  
Zimmermann (1995) asserts, “The manipulators condoned and even provoked local 
ethnic violence in order to engender animosities that could then be magnified by the 
press, leading to further violence”(p. 12).  
 
Milosevic’s desire to dominate the Yugoslav federation ignited ethnic wars and led to 
Yugoslavia’s disintegration.  His military assaults against Croatia in 1991 and Bosnia-
Herzegovina in 1992 failed to quell pro-independence movements. Balkan wars involved 
disintegration of state structures and “the manipulation of opinion through the electronic 
media, and widespread violation of humanitarian law, including civilian massacres, mass 
rape, systematic starvation, hostage-taking, and the destruction of historic and cultural 
sites”(Kaldore, 1995, p. 19).  
 
On January 15, 1992 the European Community recognized Slovenia and Croatia as 
independent states.  Bosnia-Herzegovina held referendum on independence in February 
1992.  The European Community recognized it as an independent state on April 6, 1992.  
The war in Bosnia started the same day.  On April 7, U.S. recognized Slovenia, Croatia 
and Bosnia-Herzegovina as independent states.  “The remainder of Tito’s Yugoslavia, 
Serbia and Montenegro, chose to remain together and officially adopted the name of 
Federal Republic of Yugoslavia (FRY) on April 27, 1992”(Rogel, 1997, 27). 
 
  Some scholars suggest that it was the media war that ignited ethnic hatred and not 
“ancient Balkan hostilities”(Bennett, 1995, p. 148; Zimmermann, 1996a, p. 120). But 
“the impact of the supply of nationalist propaganda must be assessed in light of the 
demand for it”(Snyder & Ballentine, 1997, p. 29).  Thompson (1994) articulates this 
point when he refers to pervasive prejudice and fear. He argues, “there was a disposition 
to believe ‘news’ which elicited and exploited the prejudice; without the media, however, 
Serbia’s leaders could not have obtained public consent and approval of its nationalist 
politics”(Thompson, 1994, pp. 127-128).  The Serbs gave Milosevic and his program 
“support in three separate elections (1989, 1992, and in December 1993), thereby sharing 
with him in any guilt for the wars”(Mojzes, 1994, p. 158).  
 
According to the New York Times, “Broadcast propaganda helped foment the ethnic 
hatred that led to war, and today it is impeding peace and reconciliation. (“Creating…,” 
1998, A32). Rogel (1998) concurs and adds that television “was used to spread lies and 
fear about the enemy (false war information was regularly broadcast) and about political 
opponents in elections. Both Milosevic’s and Tudjman’s campaigns used media 
effectively to their advantage”(p.51). Media messages were meant to unify audiences of 
each ethnic group, and increase their fear of persecution by rival ethnic groups.  Thus, 



 

many “radio and television stations were primary targets in the war on Bosnia.” 
(“Journalists…,” 1996, p. 6).  
 
Bosnian media and Dayton Accords 1995 
 
Following the shelling of a marketplace in Sarajevo in 1995, NATO bombers launched 
air strikes against Serb targets (“NATO begins…,” 1995, p. 19).  NATO’s air strikes and 
the subsequent Croat and Muslim counterattacks forced the Serbs to soften their position 
and accept peace (Hoar, 1995, p. 20).  After marathon negotiations, and a skillful carrot-
and-stick approach, U.S. succeeded in persuading the warring parties to initial Dayton 
Accords on November 21, 1995, in Dayton, Ohio.  On December 14, 1995, a General 
Framework Agreement was signed by Bosnian President Alija Izetbecovitch, Croatian 
President Franco Tudjman and Serbian President Solobodan Milosevic in Paris, France. 
The U.S.-backed Bosnian-Croat Federation “gained 51 percent of the territory of the 
republic and Sarajevo became again a unified city”(Zimmermann, 1996a, p. 233; 
“Signing…,” 1994, p. 137).  “An imperfect document, the Dayton Accord provided for 
two recognized political entities within Bosnia separated into three military zones and 
enforced by 60,000 NATO troops (IFOR)”(Xhudo, 1996, p. 145). When Milosevic 
endorsed Dayton Accords, Belgrade media stopped mentioning Bosnian Serb leader 
Radovan Karadzic as a hero, but made “hints that he was involved in money-laundering 
and war-profiteering”(Silber & Little, 1995, p. 335).  
 
Dayton Accords brought peace to Bosnia-Herzegovina, but it did not end the feelings of 
bitterness, injustice and animosity. In addition, the implementation of Dayton Accords’ 
military aspects, which stabilized the country, contributed to its virtual dismemberment.  
Entrusting NATO-led Implementation Force (IFOR) (and since December 1996, its 
successor, the Stabilization Force (SFOR)), with patrolling “the 1,000-kilometer 
demilitarized zone, actually helped legitimize the divide between the Muslim-Croat 
federation and the Serbian Republic of Bosnia-Herzegovina”(Rogel, 1997, p. 73).  In 
addition, rival Bosnian Serbs and Croats, were “averse to free debate, free movement of 
journalists and even distribution of publications between the Serb-held half of the country 
and the Croat-Muslim federation—and even between the federation’s components parts.” 
(Randal, 1996, A 25). 
 
Bosnian Muslims were dissatisfied with Dayton Accords because they believed it gave 
the Bosnian Serbs more land than they deserved. Haris Silajdzic, the Muslim prime 
minister of Bosnia-Herzegovina, criticized the peace deal and stated, “It’s not a just 
agreement…but it’s probably the best we could get” (Zimmermann, 1996a, p. 232). The 
Bosnian Serbs who accepted Dayton Accords grudgingly believed that they should gain 
64 percent of Bosnia-Herzegovina as well as half of Sarajevo. Since Dayton Accords 
gave them only 49 percent of Bosnia’s territory, and they “lost Sarajevo and failed to 
destroy the Bosnian Federation” it was clear that they would aim at undermining Dayton 
Accords (Holbrooke, 1997, pp. 170-171).  Moreover, Bosnian Croats were also 
dissatisfied with Dayton Accords because they could not sustain their mini-state, Herzeg-
Bosna as an independent state.  Moreover, they felt that U.S. and European countries 
forced them to accept living with Bosniac Muslims in a Federation. Thus, as Simic 



 

(1996) has indicated “the future of Bosnia-Herzegovina is still uncertain” because none 
of “the parties to the conflict had realized its ultimate goals in Dayton”(p. 7). 
 
Mass media in Bosniac-controlled Federation territory 
 
When the war started in Bosnia-Herzegovina in April 1992, Bosnian Muslim-dominated 
government argued that the war was not caused by different faiths or ethnic groups, but 
“caused by pure and simple aggression”(Silajdzic, 1997, p. 462). To preserve the 
integrity of Bosnia, Radio-Television Sarajevo (later became Radio and Television 
Bosnia-Herzegovina (RTVBH)) suppressed the news of the Yugoslav People’s Army’s 
(JNA) attack on Sarajevo (Stone, 1996, pp. 229-231). Thompson (1994) argues, “As a 
result, RTVBH’s effect on its audience was precisely opposite to that of TV Belgrade and 
TV Zagreb on theirs; it disarmed them psychologically”(p. 229).  However, by 1993, 
Radio Bosnia-Herzegovina (formerly Radio Sarajevo) lost its balanced reporting and 
became the mouthpiece for the Bosnian Government. Media outside Sarajevo were under 
siege by warring factions.  Though newspapers and magazine were shut down, Sarajevo’s 
daily Oslobodjenje (liberation) survived the war.  
 
In mid-1995 Bosniac-controlled territory had about 32 local radio stations and 16 local 
TV stations, 170 magazines and uncounted newspapers.  State-controlled television 
(RTVBH) could be seen by “at least 30 percent of the population of Republika Srpska as 
well as 78 percent of the population of Bosniac-controlled Federation Territory” 
(“Appendices,” 1999, p. 11).  Alternative television stations included TV-IN, which was 
sponsored by the Office of the Humanitarian Representative (OHR).  Other television 
stations that belonged to TV-IN included, RTV Mostar, TV Hayat.  In addition, there was 
Liberty Television, which belonged to Radio Free Europe and broadcast to TVX in 
Sarajevo, TV Mostar, and Zetel in Zenca.  However, “The highest profile and most 
expensive project, TV-IN, which is otherwise known as the Open Broadcast Network and 
cost $ 10.5 million in 1996, has been a failure”(“Media in Bosnia…,” 1999, p. 2).   
 
State-controlled Radio Bosnia-Herzegovina (Radio B&H) which covered all of Bosnia-
Herzegovina, was the most popular radio.  Other radio stations included, Radio Hayat, a 
nationalist radio; Sarajevo-based Radio Zid, which broadcast BBC, VOA and Deutsche 
Welle’s Croat and Serb language news services; and Radio Mostar, a Bosniac radio in 
east Mostar (“Appendices,” 1999, pp. 9-10).  Another alternative medium was a Swiss-
financed and OSCE-sponsored Free Elections Radio Network (Radio FERN).  A number 
of new radio and television stations were established after Dayton Accords.    
 
The press also flourished after Dayton Accords. The two Sarajevo dailies, Oslobodjenje 
and Vecernje Novine (Evening Newspaper) enjoyed relative editorial freedom, though 
Oslobodjenje was “64 percent owned by the state, and Vecernje 49 percent.” (Stone,  
1996, p. 76). The two papers had regional editions in Tuzla and Zenica respectively. 
There was also a new daily, Dnevni Avaz (Daily Voice) published with material support 
of the ruling Bosnian Muslim Party, SDA.” (Stone,  1996, p. 76). Lijiljan, a weekly 
magazine was also connected with SDA.  It was launched in 1995 with the support of 
George Soros’ Open Society Fund.  Dani, a Sarajevo monthly also received assistance 



 

from the Open Society Fund.  But the highest recipient of the Open Society Fund 
financial support was Slobodna Bosna, an investigative biweekly. Another publication 
was Ogledalo an “inter-entity monthly joint venture funded by USAID and London’s 
Institute of War and Peace Reporting linking Tuzla’s Front slobode, Banja Luka’s Novi 
prelom, Doboj’s Alternativa and Bijeljina’s Ekstra magazin”(“Appendices,” 1999, p. 8).  
According to International Crisis Group, “Despite a handful of quality publications, 
however, circulations are generally small and most of the industry would collapse if the 
donations dried up”(“Media in Bosnia…,” 1999, p. 7). Commenting on the difficulties 
facing his paper, Mehmed Halilovic, editor of Oslobodjenje, said, “We survived the war, 
but in some ways it may prove even harder to survive in peacetime.”(Randal, 1996, A 
25). The head of the Media Center in Sarajevo said, “We may have a lot of media, but no 
one is making a profit except one radio and two television stations….Every thing else is 
built on air.” (Stone,  1996, p. 76). The war has caused many older experienced 
journalists to flee abroad.  
 
Most of the radio and television programs in Bosniac-controlled areas, were controlled by 
nationalistic parties.  However, there were exceptions “such as Radio and TV 99 and 
Radio Zid in Sarajevo, as well as some small radio stations throughout Bosnia.”(Stone,  
1996, p. 76). The Bosniac Government expressed little tolerance for anti-government 
reports. In one incident, police in Sarajevo seized copies of the Politika satirical magazine 
because it portrayed Izetbegovic as Tito (“Bosnian press…,” 1997, p. 11). OSCE 
criticized the Bosnian government for confiscating Politika magazine. On their part, 
Muslims were also critical of NATO.  The Muslim-led Government complains that 
NATO “has forced it to comply with demands of the Dayton peace accords, such as the 
return of Serbian and Croatian refugees to Sarajevo, while not putting equal pressure on 
the Bosnian Serbs”(Hedges, 1998, A10).  Thus, selective implementation of the Dayton 
Accords was unacceptable to Bosnian Muslims. 
 
Bosnian Serb media 
 
On April 7, 1992, the Bosnian Serbs led by Radovan Karadzic declared their own state, 
Republika Srpska. Bosnian Serb Army and Bosnian Serb Democratic Party (SDS) 
established their own television and radio stations (SRT) in addition to a news agency, 
the Serb Republic News Agency (SRNA) in Banja Luka, northern Bosnia. The agency 
and the radio-television services in Serb-controlled areas in Bosnia-Herzegovina 
converged with Belgrade’s media, and became almost undistinguishable.  For example, 
during the first year of the war “Kanal S evening news [based in Pale, Bosnia, and owned 
by Karadzic] was rebroadcast every night on TV Belgrade”(Thompson, 1994, p. 253).  
The SRNA and Kanal S provided their audiences with war propaganda that was intended 
to demonize Croats and Muslims and mobilize Bosnian Serbs (Thompson, 1994, p. 257).  
Serb media in Bosnia-Herzegovina continued their destructive role even after the signing 
of Dayton Accords.  For example, Bosnian Serb “media campaigns seem to have played a 
very considerable part in persuading Serb residents to flee” Sarajevo refrain from living 
in the Bosniac-Croat Federation (“Unfinished…,” 1996, p. 93).  Moreover, Bosnian Serb 
leader Radovan Karadzic continued to characterize Bosnian Croats as “fascists and 
Muslims as Islamic fanatics”(Zimmermann, 1995, pp. 16-17). According to Abramowitz 



 

(1997) “The Pale news media pose an immediate threat to the Dayton peace 
agreement”(A34). 
 
In  September 1995, the High Representative for Bosnia-Herzegovina, Carlos 
Westendorp warned the Serbian television for broadcasting reports supporting Karadzic 
and attacking NATO-led Stabilization Force (SFOR). When pro-Karadzic supporters 
ignored his warning, NATO bombed SRT’s transmitters (“Bosnia’s battle …,” 1997, p. 
2). But the Serbs repaired the transmitters and resumed anti-NATO propaganda 
“comparing SFOR to the occupation forces from the Nazi era.” (“Rebel Serb TV…,” 
1997, p. 1).  In response, SFOR declared that it would not “hesitate to take necessary 
measures including the use of force against media networks or programs inciting attacks 
on SFOR or other organizations.” (“NATO to Bosnia…,” 1997, p. 1).  
 
In late September 1996, SFOR seized four transmitters broadcasting signals from 
Bosnian Serb state television in Pale and switched their signals to a television in Banja 
Luka, loyal to NATO-backed Bosnian Serb president Biljana Plavsic.  Robert Gelbard, 
the chief U.S. envoy to Bosnia, said, “the Pale studio had continually broadcast 
‘threats…lies and distortions’ about the international organizations enforcing the 1995 
Dayton peace accord.” (“Regulate…,” 1997, p. 7). However, when pro-Karadzic 
elements protested NATO’s action, NATO returned the transmitters with certain 
conditions.  “Under the deal, pro-Karadzic broadcasters agreed to tone down anti-NATO 
and anti-U.N. propaganda” (“Serb hard-liners …,” 1997, p. 1).  
 
Interestingly, the power struggle over the Bosnian airwaves disrupted a show of a popular 
Venezuelan-made soap opera, named Kassandra.  According to Pat Neal “viewers all 
over the war-torn country were tuning into a Venezuelan-made soap opera for their doses 
of passion, drama, intrigue and power struggles in what could be called a passionate 
escape from reality.” (Neal, 1997, p. 1). According to Pat Neal, “concerned that the 
show’s absence could spark unrest, the U.S. Department wanted it back on the air.” 
(Neal, 1997, p. 2).  The show was resumed when U.S. intervened and brought a copy of 
the soap opera from Miami-based Coral Pictures. According to a media specialist, since 
Dayton talks, audiences “have shunned news and taken refuge in pop music and pirated 
movies on television.”(Randal, 1996, A 25).  Silva Vujovic, a Bosnian consultant for 
Sarajevo-based Media Plan, argues, “Bosnians of all political persuasions are sick and 
tired of news which they automatically equate with the propaganda held responsible for 
contributing so much to starting and maintaining the war.” (Randal, 1996, A 25). 
 
When the U.N. International War Crimes Tribunal indicted Radovan Karadzic for 
committing war crimes during the Bosnian war, Bosnian Serb television increased its 
anti-NATO and anti-UN messages.  Hedges (1998) indicates that “nationalist Bosnian 
Serb newspapers including Serb Oslobodenje and Javnost  refer angrily to Mr. 
Westendorp as ‘the dictator’ and complain of ‘colonial domination by the West.’”(A10).   
 
To stop Bosnian Serb’s inflammatory rhetoric and incitement of violence, NATO 
requested the U.S. to deploy three EC-130E (a C-130 cargo plane mounted with an 
airborne television station) specialized aircrafts.  These aircrafts were intended to 



 

transmit UN broadcasts and “jam Bosnian Serb broadcasts.” (“U.S. deploys …,” 1997, p. 
1).  
 
During the summer of 1997, SRT “began an anti-NATO campaign, mixing footage of 
NATO soldiers with that of Nazis in World War II.”(Metzel, 1997, p. 16). Thus, on 
October 1, 1997, NATO-led troops seized four key Bosnian Serb television transmitters 
“because of broadcasts considered hostile to the 1995 Dayton peace accord.” (“NATO 
troops …,” 1997, p. 1).  Moreover, NATO Secretary-General Javier Solana stated that 
“Bosnian Serb Television was obstructing the peace process by suggesting that the U.N. 
International War Crimes Tribunal at the Hague, Netherlands, is anti-Serb.” (“NATO 
troops …,” 1997, p. 1). Thus, NATO military chief Gen. Wesley Clark told NATO 
defense ministers that “broadcasts would resume under ‘new management,’ adding that 
the transmitters were being turned over to supporters of Plavsic.” (“NATO troops …,” 
1997, p. 1).  However, Bosnian Serbs continued to obstruct the return of non-Serb 
refugees and described aid agencies’ efforts as “‘conspiracy’, while the refugees 
themselves are accused of ‘perpetuating aggression against Serb territory.’” (Peric-
Zimonjic,  1997, p. 1).  
 
By 1998, Republika Srpska had “25 news papers and other periodicals, 36 radio stations 
(seven of which are privately-owned), seven television stations (i.e. production units or 
studios) and one official news agency, SRNA”(“Media in Bosnia…,” 1999, p. 5).  
Though, Sarajevo-based television stations, Croatian television as well as Belgrade 
television could be watched, SDS-controlled television in Republika Srpska was the most 
influential medium. With regard to radio, the only semi-independent radio was Radio 
Krajina which became an “influential forum for alternative points of view”(“Media in 
Bosnia…,” 1999, p. 6). 
 
Bosnian Serbs also managed to control the press.  SDS controlled Banja-Luka’s dailies 
Glas Srpska, and Srpsko Oslobodjenje.  Otherwise, Belgrade press was available and 
“read more than anything published in Republika Srpska”(“Media in Bosnia…,” 1999, p. 
5).  Alternative press included Novi prelom in Banja Luka, Alternativa in Doboj and 
Panorama in Vijelijina.  However, the most influential paper was Nezavisne novine 
which evolved “with the financial assistance from the UK’s Overseas Development 
Agency, the US Agency for International Development (USAID) and George Soros’ 
Open Society Fund”(“Media in Bosnia…,” 1999, p. 6).  
 
Bosnian Croat media 
 
Emulating Bosnian Muslims and Bosnian Serbs, Bosnian Croats proclaimed their own 
state, Herceg-Bosna on August 28, 1993. Its leader was Mate Boban who emerged as a 
Bosnian Croat leader through Tudjman’s patronage (Silber & Little, 1995, p. 293).  
Bosnian Croats controlled media outlets in areas that they controlled during the Bosnian 
war. They established Herceg-Bosna News Agency (HABENA) as well as TV Siroki 
Brijeg near Mostar. This TV station was operated and controlled by Croatia Radio and 
Television (HRT) in Zagreb, and “there was no attempt to disguise it as a separate 
entity”(p. 261). Thus, news from Herceg-Bosna and Croatia converged and sustained war 



 

propaganda against Bosnian Muslims, who were characterized as “mujahedin and 
‘Islamic fanatics’”(Thompson, 1994, p. 262).    
 
Since Dayton Accords did not recognize Herzeg-Bosna as a state, Croatia started to 
absorb Bosnian Croat-controlled areas. Consequently, “Croatian currency, 
telecommunications, and media are all in use.  In 1995, the Bosnian Croats were granted 
a number of directly elected members in the Croatian parliament”(“Unfinished…,” 1996, 
p. 103).  In addition, Bosnian Croat’s media continued to impede the implementation of 
the peace process.  According to New York Times, “in the Croatian sector, which is 
controlled by virulent nationalists, some television and radio stations still incite people to 
block the return of refugees or call those who work with other ethnic groups 
‘traitors’”(“Creating…,” 1998, A32).  
 
After Dayton Accords, Bosnian Croat media market remained almost closed to 
alternative media. By 1998, there were fifteen radio stations, five television stations and 
ten papers.  The most influential media were TV Herceg-Bosna, and Croatia’s HRT 
which supported the Bosnian Croat ruling party, HDZ.  There was also a privately-owned 
hardline nationalistic television, Hrvatska Televizija Mostar.  Moreover, there was 
Hrvatska Radio Postaja Mostar, which the Bosnian Croats seized from the Bosnian 
Government during the war.  Under Bosnian Croat control, the radio lost its pre-war 
multi-ethnic character and became “exclusively Croat and fiercely nationalistic” 
(“Appendices,” 1999, p. 5).  
 
With regard to the press, there was Hrvatska rijec, which backed the Bosnian Croat party 
HDZ.  There was also Horizont, which was a semi-independent paper.  The Bosnian 
Croats issued a weekly paper, Hrvatski list.  This paper had good access to Croatian 
market because it was “printed at the Slobodna Dalmacija plant in Split, Croatia, and 
distributed by the same company”(Thompson, 1994, p. 261).  Croatia’s press referred to 
Bosnian Croat news as Herceg-Bosna news in an attempt to boost Herceg-Bosna’s status.  
In addition, Croatia’s television (HRT) whose signal covered much of Bosnia and 
Herzegovina, was “the principal information source” in Bosnian Croat controlled areas 
(“Media in Bosnia…,” 1999, p. 6).  Moreover, Bosnian Croat municipal authorities 
owned Radio Herceg-Bosna.  
 
The Serbian media 
 
During the war, the Serbian mass media referred to Croats as “‘Ustase’ (and later, 
Muslims became ‘Turks’).” (Zimmermann, 1996a, p.121).  Moreover, during the 1992 
“ethnic cleansing” in Bosnia, Belgrade media portrayed Serbs as victims of Turks, and 
charged that “Muslims were plotting to establish an Islamic fundamentalist state”(Snyder 
& Balletine, 1997, p. 28; Globe, 1996, p. 192; Macleod, 1997, p. 250; Zimmermann, 
1995, p. 4).  Thus, Belgrade’s media played a prominent role in inciting Bosnian Serbs 
against Croats and Muslims. 
 
After signing Dayton Accords, Milosevic said that he “has instructed the media to tamp 
down their former anti-Muslim and anti-Croat fervor and get behind the Dayton 



 

Accord.”(Marton, 1996, p.2). This shift in media content by late April 1993, was 
instrumental in shifting Serbian public opinion in favor of peace in Bosnia (Thompson, 
1994, pp. 127-128).  However, most Serbs did not “understand why this loss is celebrated 
as peace.” (Silber, 1996, p. 62). According to Perlez (1997) despite his promise in Dayton 
Accords to uphold free press, Milosevic “shut some of the regional television stations run 
by opposition parties.  The only privately owned television in Belgrade, Karic TV, was 
pulled into line after it showed some independence”(Perlez, 1997, p. 5).  When Milosevic 
faced anti-government protests in the winter of 1996 -97, his government “deprived 
newspapers of newsprint, threatened owners and jammed opposition radio 
broadcasts”(Wilkinson, 1998, A2).  
 
The Serbian Government controlled the News Agency, Tanjug as well as Serbian Radio-
Television (RTS). An alternative media was Radio B92 which was established in 1989.  
Its audience was limited to Belgrade area (about 2 million listeners).  The largest private 
radio station was Studio B, which reached one-third of the country.  It was “mostly staff-
owned and funded by advertising”(Thompson, 1994, p. 118).      
 
The Serbian Government also managed to control major newspapers, namely Borba 
(Struggle) and  Vecernje novosti.  The other papers, namely “Politika and Politika 
ekspres, are controlled via the collaboration of the directorship of the Politika 
group”(Thompson, 1994, p. 124).  A semi-independent magazine was Vreme (Time), 
which had “never chorused the standard anti-Muslim and anti-Bosnian justifications of 
the war”(Thompson, 1994, p. 124).  Other independent papers that stood out included 
Nasa Borba, Danas and Dnevni Telegraf.   
 
The Serbian Government continued to harass and intimidate independent-minded media 
which were depicted as “the American fifth column”(“Current situation…,” 1999, p. 6).  
Serbian media depicted opposition media as “traitors of Serbian national 
interests”(Perlez, 1998, p. 6). In addition, the Government managed to takeover local 
independent media, ration newsprint and exert pressure on businesses not to advertise in 
unsympathetic papers.  The takeover of semi-independent newspaper, Borba was well-
known.  Harassment of independent Radio-TV Studio B was relentless (Stone,  1996, p. 
74). In February 1996, Serbia “revoked the registration of the Soros Foundation Centers 
in Serbia and Montenegro, which had been working to raise the skills of journalists.” 
(Stone, 1996, p. 74).  Perlez (1997) argues, that for ten years now, “state television has 
fed the Serbs with an undiluted diet of nationalism”(p. 5). Veran Matic, founder of Radio 
B-92, adds that Serbian television informed Serbs that Serbia was the center of the world 
and the West wanted “to destroy it” (Perlez, 1997, p. 5).  
 
In 1998 patriotic fervor continued to dominate state-run media in Serbia.  Opposition was 
described as “treacherous foreign conspiracy.”(Wilkinson, 1998, p. 2).  Ivan Mrdjen, 
editor in chief of Nasa Borba explained that Belgrade authorities summoned 
representatives of the five independent newspapers and told them that the government 
“expects a ‘patriotic’ attitude from the media during national crises.” (Wilkinson, 1998, 
p. 2). Serbian authorities controlled newsprint to control the press.  “Nasa Borba, the only 
major independent daily in Serbia, struggles to reach more than 10,000 readers, whereas 



 

Politika, the pro-Milosevic paper, never suffers from a newsprint shortage and reaches 
300,000.”(Marton, 1996, p. 2). Miglierina (1998) argues, “A tight political grip by the 
ruling parties affected most of the local media scene; even formally private media were 
often controlled by political forces, and the few truly independent journalists had to fight 
their own personal battles with self-censorship”(p. 2). 
 
Croatian media 
 
Croatian President Franco Tudjman wanted to divide Bosnia into two entities: a Croat-
controlled entity and a Serbian-controlled entity (“unfinished…,” 1996, p. 103; 
Zimmermann, 1996a, p. 117; Vevoda, 1996, p. 109). He used the war as a pretext to 
muzzle independent media.  In “1992 the respected weekly Danas [Today] was forced out 
of business and the independent-minded daily, Slobodna Dalmacija [Free Dalmatia], was 
taken over by HDZ sympathizers”(Bennett, 1994, p. 231).  Croatian Television (HTV) 
and the government-controlled paper Vecernji list were used as tools for Croatian war 
propaganda.  
 
 Croatian media “Coverage of war in Bosnia has been designed to deliver simple 
messages: Croat forces in Bosnia are only defending themselves and their ‘centuries-old 
heaths’;… the other sides, the Serb forces and, since early 1993, the ‘Muslim forces’ too 
…are expansionist, aggressive and genocidal”(Thompson, 1994, p. 166). Zimmermann 
(1996a) adds, “The nationalist media sought to terrify by invoking mass murderers of a 
bygone time.  The Croatian press described Serbs as ‘Cetniks’- the Serbian nationalists of 
World War II”(p. 121). Moreover, Tudjman called Bosnian President Izetbegovic “the 
mujahedin Alija”(Thompson, 1994, p. 135) and depicted Bosnian Muslims as “dangerous 
fundamentalists” who wanted to establish an “Islamic state in the heart of 
Europe”(Zimmermann, 1995, p. 15, 1996a, p. 117).  Croatian media repeatedly referred 
to the Bosnian Army as “mujahedin”.   Thompson (1994) contends, “Croatian war 
reporting is Croatian war lying…it will take decades for the profession [journalism] to 
recover from producing so many lies”(p. 201).  Ethnic-cleansing and other atrocities that 
Croatian forces committed against non-Croats went unreported in Croat media 
(Thompson, 1994, p. 199).  
 
Though Dayton Accords called for promoting independent media in the Balkans, 
Tudjman continued to muzzle media organizations. For example,  “nearly all of the 
fifteen TV stations in Croatia are owned by people sympathetic to the ruling party.” 
(Brodsky, 1998, p. 23). The state-controlled radio and television (HRT) reached about 74 
percent of the population.  Another example was the closing down of  “Radio 101, an 
extremely popular radio station whose termination prompted 100,000 demonstrators to 
march in protest in Zagreb in November 1996)”(Rogel, 1996, pp.114-115).  Because 
Croatian authorities controlled the three national television networks and influential radio 
stations, Croatian journalists “accused President Franjo Tudjman of acting as editor-in-
chief of all media, electronic and print.” (Borsky, p. 23).  Some writers who called for 
peace in the Balkans were harassed.  Publications that faced intimidation included anti-
war biweekly Akzin and Jutarnji List (Morning Paper)( Stone, 1996, p. 75).  



 

Croatian government used newsprint, distribution, and legal suits as means to control 
independent press. According to Borsky (1998) “four of the six newspapers in Croatia are 
state-controlled and these inform 8 percent of the people while weekly newspaper are the 
main source of information for about 2 percent.”(p. 23). One independent newspaper, 
Feral Tribune, which depicted Tudjman and Milosevic as partners in war crime, faced 
about 80 percent hike in newsprint price.  John Fox, the director of the Washington, D.C., 
office of the Open Society Institute, contends, “The Croatian government is setting the 
pace for media repression in the region….It uses a relentless strategy of economic, 
administrative, and police measures against the media and individual journalists.” 
(Brodsky,  1998, p. 23).   
 
Western attempts to retool Bosnian media to promote peace 
 
Balkan journalists who met in mid-1995 in Ljubljana, Slovenia, recommended that “to 
ensure that ‘peace’ is translated into democratic institutions, healthy reconstruction and 
economic development, the West must insist that independent and free media be a 
precondition, an essential feature.”  (Stone, 1996, p. 76). According to the New York 
Times, “The challenge for Bosnia and international community is to help keep these new 
media active after NATO troops leave, and to improve the state television and radio 
stations that are the main source of news for Bosnians”( “Creating …,” 1998, A32). 
Another issue facing the Bosnian media resides in the nature the market-driven 
journalism that Western countries wanted.  The challenge will be how to balance profit 
motives and civic journalism (Vinson, 1997, p. 48).   
 
U.S. assistance to Bosnian mass media 
 
Holbrooke (1997) asserts, “the American policy goal, simply defined, should remain to 
prevent partition and implement Dayton.”(p. 171). To promote peace, U.S. Government 
as well as U.S. private sector extended financial and technical assistance to Bosnian 
media (“Unfinished…,” 1996, p. 93). President Clinton stated, “We’ve helped to turn the 
media from an instrument of war into a force for peace, stifling the inflammatory radio 
and television broadcasts that helped to fuel the conflict”(“Clinton announces…,” 1998, 
p. 109).  U.S. also has helped in restructuring the state-run media to meet “international 
standards of objectivity and access and, establish alternative independent 
media”(“Clinton announces…,” 1998, p. 109).  During her visit to Croatia in August 
1998, U.S. Secretary of State, Madeleine Albright “called for ‘respect for a free media’ in 
order to ‘keep leaders accountable.’” (Brodsky,  1998, p. 23).  She criticized the state-
controlled television (HRT) informed Tudjman that “ ‘HRT cannot operate this way’ 
….‘Having an open and free media, especially a television that functions freely, is one of 
the benchmarks of what has to happen.’”(Brodsky,  1998, p. 23).   
 
Washington warned Bosnian Serb hardliners in mid-August 1997, to halt the ‘vile 
poison’ from Pale SRT, or face the consequences. James Robin, the State Department 
Spokesman said, “We call on the Pale leadership to end this rhetoric. Karadzic and his 
cronies should stop throwing kerosene on the fire”(Peric-Zimonjic, 1997, p. 1).  The shift 
in U.S. policy from focusing a specific date for withdrawing its forces to creating  
“‘concrete and achievable benchmarks,’ clearly gave the peace process a much-needed 



 

psychological boost early in 1998.”(“To build a peace…,”1998, p.7). In a nutshell, U.S. 
commitment to enforce many military aspects of the Dayton Accords was instrumental in 
sustaining the fragile peace process in Bosnia-Herzegovina (Doherty, 1994, p. 484).  
 
The role of the OSCE in regulating the Bosnian media   
 
Following its deployment in 1996, “the Implementation Force (IFOR) took an important 
step to improve the media situation when it used its transport helicopters and trucks to 
take journalists from all sides to joint press briefings with other implementing agencies”( 
Miglierina 1997, p. 2).  In addition, as stipulated in Dayton Accords the OSCE 
established a Provisional Election Commission (PEC) to conduct elections in Bosnia-
Herzegovina.  The PEC created the Media Experts Commission (MEC) in May 1996. 
The MEC was entrusted with helping the PEC to ensure the fairness of the elections.  The 
mandate of the MEC was “twofold - to enforce the media’s compliance with the PEC’s 
election rules regarding the media and to advocate for journalists’ freedom of 
expression”(“The Media …,” 1998, p. 8).  In August 1997, the OSCE created the Media 
Monitoring Center (MMC) to provide the MEC with information about the quantity and 
quality of media organizations in Bosnia-Herzegovina.  In 1998, the MMC’s role was 
expanded to monitor the Bosnia media compliance with the PEC rules and regulations.  
Moreover, the Media Access Support Team (MAST) was created to facilitate the 
interface between media outlets and political parties.   
 
The MEC imposed sanctions against media outlets that violated the PEC rules and 
regulations.  For example in 1997, at the MEC’s initiative the Stabilization Force (SFOR) 
seized a Bosnian Serb radio transmitter that used “inflammatory language and hate 
speech regarding local elections”(“The Media…,” 1998, p. 11).  This action 
demonstrated the MEC’s seriousness in imposing sanctions against those who broadcast 
inflammatory language.  In another incident the MEC imposed sanctions against the 
Croat Democratic Union (HDZ) which broadcast inflammatory speech from its HTV 
station in Mostar. When the HDZ refused to condemn hate speech, in compliance with 
MEC’s rules, the Election Appeals Sub-Commission (EASC) “struck three candidates 
form the HDZ candidates list” (“The Media…,” 1998, p. 11).  
 
In Serb-controlled areas (Republika Srpska) Karadzic’s television station, Channel S, 
worked in complete violation of the PEC’s rules and regulations. Under MAST pressure, 
Channel S accepted some of MEC directives.  However, one week before the election, it 
resumed broadcasts “favoring the SDS/SRS” in its news coverage (“The Media…,” 1998, 
p. 17).  According to MEC other stations including HRT returned to violating MEC’s 
directives after the election.  In addition, MEC instructed Radio St. Jones, which was 
headed by Karadzic’s daughter, to follow its regulations. But the radio “inexplicably 
chose instead to cease broadcasting news on August 21, 1998” (“The Media…,” 1998, p. 
17).     
 
The MEC’s report suggests that the most pervasive problem facing the media in Bosnia-
Herzegovina was “the lack of professionalism”, particularly lack of “distinction between 
reporting fact and opinion”.  The report adds that media outlets in FRY and Croatia 



 

should be monitored because they affect political campaigns in Bosnia-Herzegovina. In 
addition, many Bosnian “political parties are offshoots of political parties in Croatia and 
FRY, including: the Croat Democratic Union…; the Socialist Party of Republika Srpska; 
and the Serb Radical Party of Republika Srpska” (“The Media…,” 1998, p. 28).  The 
MEC concludes, “Overall, it seemed that political parties received equitable access to the 
media.  However, it seems the motivation behind this was more their fear of the 
consequences of not abiding by OSCE rules than the principle of access” (“The 
Media…,” 1998, p. 39).  It adds, “If we still do not see the media investigating the 
government or attacking human rights abuses, at least we are seeing greater access to the 
opposition, fewer attacks on them, and less hate speech” (“The Media…,” 1998, p. 44).  
 
MEC drew criticism for its “ineffective response” to complaints regarding media non-
compliance with the PEC rules and regulations (“The Media…,” 1998, p. 10). The New 
York Times criticized the MEC for regulating the content of broadcasting and argued, “If 
the commission appears to be imposing Western-backed censorship, it will violate 
democratic principles, enrage Bosnian citizens and encourage neighboring dictators to 
strengthen their hold on the media.” (“Creating…,” 1998, p. A32).  Proponents of 
freedom of press criticized MEC’s efforts and considered regulating Bosnian media as 
“censorship”(Shenon, 1998, A8).  In Bosnia-Herzegovina, “Several media outlets 
complained about having not been involved in drawing up the guidelines” (“The 
Media…,” 1998, p. 41). According to Miglierina (1997), the OSCE’ s overall media 
operations can be described as “less effective, though they play a major role in the 
implementation of the Dayton accord”(p. 3). 
 
Conclusion  
 
It is known that mass media played a destructive role during the Bosnian war.  However, 
they were not the primary cause of the war.  Though journalists reported, and often 
exaggerated what had happened, Muslims, Serbs and Croats were prepared to hear what 
their respective media had told them.  Bosnian politicians manipulated the media to 
obtain public consent to execute their nationalistic agendas.  Moreover, in Bosnia, Serbia 
and Croatia, which were authoritarian regimes, media independence was tantamount to 
“treachery”.  Thus, media organizations in these countries mirrored their political 
systems.  Biased reporting persisted as Muslims, Serbs and Croats highlighted atrocities 
committed by their rivals and obscured their wrongdoing. 
 
OSCE’ s support for Bosnian media ranged from fostering media regulation to seeking 
sanctions against inflammatory language and misinformation. However, OSCE and MEC 
in particular adopted a top-down approach that ignored daily political realities on the 
ground.  The MEC’s report reveals the Commission’s paternalistic and heavy-handed 
approaches.  Parties to the conflict should have been involved in drafting the rules and 
regulations that governed their media outlets.  However, some of the MEC’s 
shortcomings could be attributed to the complex nature of ethic cantonizations and power 
configurations in Bosnia-Herzegovina.  
 



 

It is important to note that NATO used force to impose Dayton Accords on Serbs.  
Moreover, neither Bosnian Muslim nor Croats were satisfied with the peace deal.  Thus, 
the feelings of bitterness and animosity continued to prevail despite the enforced cease-
fire.  In fact Dayton Accords has contributed inadvertently to dividing Bosnia-
Herzegovina along ethnic lines.  The elections of 1996 and 1998 brought nationalistic 
parties to power and reinforced ethnic divisions.  This phenomenon could be a harbinger 
to partition.  Most media outlets in Bosniac-controlled territory of the Federation, Croat-
controlled territory of the Federation as well as Republika of Srpska were government-
controlled.  Journalists faced harassment and investigative journalism was discouraged.  
NATO’s attempts to neutralize Karadzic and put his broadcast media in the hands of 
West-backed rival, Plavsic had failed. Alternative media thrived on foreign aid from 
Western countries.  Thus, its sustainability remains questionable.   
 
While Belgrade’s newscasts converged with those of Republika Srpska, Zagreb’s 
newscasts converged with those of Herceg-Bosna.  Thus, mass media in Serbia and 
Croatia continued to affect the peace process in Bosnia-Herzegovina.  Moreover, though 
broadcasting from the three ethnic entities overlapped Bosniac Muslims, Bosnian Croats 
and Bosnian Serbs continued to watch their respective mass media organizations.  In 
sum, Bosnia-Herzegovina remains an ethnically divided society despite Western efforts 
to maintain its multi-ethnic, multi-cultural identity.  In such a deeply divided society it is 
not easy for mass media to forge national unity and nation-building.  Thus, four years 
after Dayton Accords, the peace process in Bosnia-Herzegovina remains fragile and 
unsustainable.  
 
To conclude, mass media alone can not sustain peace in Bosnia-Herzegovina.  
Since Dayton Accord has inadvertently facilitated the partitioning of Bosnia into two 
entities, audiences in these entities remain loyal to their government-controlled media 
organizations.  Moreover, because NATO-led forces declined to implement key aspects 
of Dayton accords, namely the return of refugees and the arrest of indicted war criminals, 
many Bosnians remained skeptical about the viability of the peace process. Thus, mass 
media alone may not preserve the Bosnian paradigm as long as Bosnian Muslims, 
Bosnian Croats and Bosnian Serbs continue to harbor animosity for each other.  In such a 
situation, partitioning of Bosnia-Herzegovina into three mini-states, Muslim, Croat and 
Serb remains a possibility.   



 

References 
 
Abramowitz, M. I. (1997, September 12). “ Bosnian Serb media are threat to Dayton,” 
The New York Times, A34 
 
“Appendices: Bosnia Media Directory”(1999, September 24). [Online]. Available: 
http://www.crisisweb.org/projects/bosnia/reports/bh21app.htm , pp. 1-12. 
 
Ball-Rokeach, S. J. & DeFleur, M. (1976). Dependency theory and mass media effects.  
Communication Research, 12 , 485-510. 
 
Bennett, C. (1995). Yugoslavia’s bloody collapse. Washington Square, NY: New York 
University Press. 
 
Bickmore, K. (1997, Winter). “Preparing for pluralism: Curricular and extracurricular 
practice with conflict resolution,” Theory Into Practice 36, (1), 3-10. 
 
“Bosnia’s battle of the airwaves,” (1997, October 20). CNN. [Online]. Available:  
http://cnn.com/WORLD/9710/20/bosnia/ , pp. 1-2). 
 
“Bosnia envoy says peace program needs more money,” (1998, November 19). CNN. 
[Online]. Available: http://cnn.com/WORLD/europe/9811/19/bosnia.01/index.html., p. 1) 
 
“Bosnian president urges full implementation of peace accord,” (1998, June 9).  BBC 
Monitoring International Reports. [Online]. Available: 
http://infoweb6.newsbank.com/bin/gate.exe?f=doc&state=291bgi.3.11 , pp. 1-2. 
 
“Bosnian press gag condemned,”. (1997, June 10). The Independent (London),  p. 11. 
“Bosnian Serbs will implement Dayton Agreement fully, says premier,” (1997, January 
7). BBC Worldwide Monitoring.  [Online]. Available: 
http://infoweb6.newsbank.com/bin/gate.exe?f=doc&state=291bgi.3.28        
“Bosnia: To build a peace: Recommendations for the Madrid Peace Implementation 
Council Meeting” (1998, December 15). [Online]. Available: http://www.intl-
cris….org/projects/bosnia/reports/bh43rep.htm , pp. 1-12.  
 
Brewer, M. & McCombs, M. (1996). Setting the community agenda.  Journalism and 
Mass Communication Quarterly 73, 7-16. 
 
Brodsky, S. (1998, Nov./Dec.).The press in a new democracy battles a tough enemy: 
Lawsuits. Columbia Journalism Review, pp. 22-24.   
 
 “Clinton announces further extension of U.S. military commitment in Bosnia,” 
Statement by President Clinton, December 18, 1997. Foreign Policy Bulletin, 9  (1), 109-
110. 
 
“Creating professional Bosnian media,”. (1998, April 30).  The New York Times, A 32 



 

“Current situation of media in the Federal Republic of Yugoslavia,”(1999, September 
24). [Online]. Available: http://www.osce.org/inst/fom/item13.htm , pp. 1-8. 
 
DeFleur, M. L. & Ball-Rokeach, S. (1989). Theories of mass communication  (6th ed.). 
New York: Longman. 
 
Doherty, C. J. (1994, Feb. 26). “As guns fall silent near Sarajevo, U.S. faces 
peacekeeping role,” Defense & Foreign Policy, 484-486. 
 
Gerbner, G., Gross, L., Morgan, M., & Signorielli, N. (1994). Growing up with 
television: The cultivation perspective. In J. Bryant and D. Zillmann (Eds.). Media 
effects: Advances in theory and research (pp. 17-41). Hillside, NJ: Lawrence Erlbaum 
Associates. 
 
Gerbner, G., Gross, L., Morgan, M., & Signorielli, N.  (1980). The “mainstreaming” of 
America: Violence profile no. 11. Journal of Communication 30 (3), 10-29. 
 
Globe, P. A. (1996). Dangerous liaisons:  moscow, the former Yugoslavia, and the West.  
In Ullman, R. H. (Ed.). The world and Yugoslavia’s wars (pp. 182-197). A Council on 
Foreign Relations Book. 
 
Gamson, W. A. (1989). News as framing: Comments on Graber.  American Behavioral 
Scientist 33 (1989), 157-161.  
 
Gitlin, T. (1980). The whole world is watching: Mass media in the making & unmaking 
of the new left. Berkeley: University of California Press. 
 
Graber, D. (1989). Mass media and American politics (3rd ed.). Washington, D.C.: 
Congressional Quarterly Press. 
 
Graber, D. (1990, Summer). Seeing is remembering: How visuals contribute to learning 
from television news.  Journal of Communication 40, 134-53. 
 
Graber, D. (1993). Mass media and American politics. Chicago, IL: University of 
Chicago Press. 
 
Hampson, F. (1996). “Law and War,” In Danchev, Alex (Ed.). International perspectives 
on the Yugoslav conflict.   (pp.148-175). (New York, NY: St. Martin’s Press, Inc.). 
 
Harris, J. F. (1997, Dec. 19). “Clinton says troops to stay in Bosnia indefinitely,” the 
Washington Post, p. A 1. 
 
Harris, M. F. (1998 September/December). “A vote against peace in Bosnia,” Bosnia 
Report. [Online]. Available: http://194.129.243.148/bosint/boserp/sepdec98/vote.htm , 
pp. 1-3. 



 

Hedges, C. (1998, April 10). “Diplomat rules Bosnia with a strong hand,” the New York 
Times , A 10. 
 
Hoar, W. P. (1995, Nov. 13). “Troops targeted for Bosnia,” The New American 11, (23), 
19-20. 
 
Hoolbrooke, R. (1997 March/April). Letter to the Editor. Foreign Affairs 76, (2), 170-
172. 
 
Hudson, M. & Stanier, J. (1998). War and the media. (Washington Square, NY: New 
York University Press). 
 
“Journalists in Bosnia,”(1996, May 28). Los Angeles Times, Part B, p. 6. 
 
Iyengar, S. (1988). New directions of agenda-setting research.  In J. A. Anderson (Ed.).  
Communication yearbook 11 (pp. 595-602). Newbury Park, CA: Sage.   
 
Iyengar, S. & Simon, A. (1993). News coverage of the Gulf crisis and public opinion: A 
study of agenda-setting, priming, and framing.  Communication Research 20 (3), 365-
383). 
 
Kaldor, M. (1995, Sept.). “Bosnia: The problem for peace activists,” The Progressive, 59 
(9), 18-21. 
 
Kovacic, J. (1997, August 24). “Bosnian Serb leader wins TV battle,” Reuter, Aug. 24, 
1997, [Online]. Available: 
http://www.yahoo.com/headlines/970824/news/stories/serbs_1.html , p.1).  
 
Lake, A. (1996, June 24). “Bosnia after Dayton,” U.S. Department of State Dispatch 7, 
(26), 330-332. 
 
Larosa, D. L. & Wanta, W. (1990). Effects of personal, interpersonal and media 
experiences on issue saliences.  Journalism  Quarterly, 67, 804-813. 
 
McAdam, D., McCarthy, J., & Zald, M. (1988). Social movements. In Neil J, Smelser 
(Ed.). Handbook of sociology (pp. 695-738). Newbury, CA: Sage. 
 
McCombs, M., & Shaw, D. L. (1972). The agenda-setting function of mass media. Public 
Opinion Quarterly, 36, 176-187. 
 
McCombs, M. (1992). Explorers and surveyors: Expanding strategies for agenda setting 
research.  Journalism Quarterly, 69,  813-824. 
 
McCombs, M. (1997). Building consensus: The news media’s agenda-setting roles. 
Political Communication, 14, 433-443. 
 



 

Macleod, A. (1997, Spring). “French policy toward the war in the former Yugoslavia: A 
bid for international leadership,” International Journal, L11 (2), 243-264.     
 
Marton, K. (1996, March 31). “Key to Balkans: A free Press,” the Washington Post, 
[Online]. Available: http://www.lexis-
nexis.com/universe…5=71bb5e8276b36c5e49d1ebc71d84a412, p.1). 
 
 “Media in Bosnia and Herzegovina: How international support can be more effective” 
(1999, September 24). [Online]. Available: 
http://www.crisisweb.org/projects/bosnia/reports/bh21rep1.htm , pp. 1-7. 
 
Merskin, D. (1999). Media dependency theory: Origins and directions. In D. Demers & 
K. Viswanath (eds). Mass media, social control, and social change: A macrosocial 
perspective (pp. 77-98). Ames, IW: Iowa State University. 
 
Metzl, J. F. (1997, Nov./Dec.). “Information intervention: When switching channels isn’t 
enough,” Foreign Affairs 76, (6), 15-20.                                                                                                                       
Miglierina, T. (1998, May 16). “Reporting the peace in Bosnia,” Inter Press Service. 
[Online]. Available: 
http://infoweb6.newsbank.com/bin/gate.exe?f=doc&state=291bgi.3.9 pp.1-3.                  
 
Milorad, D. (1998, January 17). “Bosnian Serb parliament elects moderate premier,” 
Reuters. [Online]. Available: 
http://infoweb6.newsbank.com/bin/gate.exe?f=doc&state=291bgi.3.27 , pp. 1-2. 
 
Mojzes, P. (1994). Yugoslavian inferno. New York, NY: Continuum Publishing 
Company. 
 
Nadle, M. (1996, October 9). “Bosnia sham made in U.S.A.: Election serves Clinton’s 
interest,” The Phoenix Gazette. [Online]. Available: http://web/lexis-
nexis.com/univers…5=18afa0804e67ca5b05c4ea43aa902ee9, p.1). 
 
“NATO begins to assess air strike damage as peace in Bosnia nears,” Jane’s Defence 
Weekly 24, (19), 19. 
 
NATO to Bosnia media: Don’t incite attacks,” (1997, August 29). Reuters. [Online]. 
Available: http://www.yahoo.com/headlines/970829/news/stories/bosnia_33.html, p. 1). 
 
“NATO troops stop hard-line Bosnian Serb broadcasts,” (1997, October 1). CNN. 
[Online]. Available:  
 
http://www.cnn.com/WORLD/9710/01/nato.serbia/index.html , p. 1). 
 
Neal, P. (1997, November 11). “Bosnia relief from an unlikely source,” (1997, November 
11). CNN. [Online]. Available: 
http://cnn.com/WORLD/9711/11/bosnia.soap.opera/index.html , p. 2). 



 

 
Olzak, S. (1998, Dec.). “Status in the world system and ethnic mobilization,” Journal of 
conflict Resolution, 42 (6), 691-720. 
 
“OSCE Mission to Bosnia and Herzegovina, Democratization Department, 1998 Concept 
Paper” (1998). [Online]. Retrieved on January 9, 1999. Available: 
http://www.oscebih.org/dem.htm  
 
Peric-Zimonjic, V. (1997, August 26). “Bosnia-Herzegovina: TV a weapon in Plavsic’s 
war on hardliners,” IPS, [Online]. Available: 
http://www.oneworld.org/ips2/aug/bosnia.html , p. 1). 
 
Perlez, J. (1997, August 10). “Serbian media is a One-man show,” The New York Times, 
p. 5. 
 
Perlez, J. (1998, Oct. 25). “Unstacking Milosevic’s deck,” The New York Times.  6WK. 
 
Randal, J. C. (1996, June 12). “Demands scaled back for free press in Bosnia as 
prerequisite for vote,” The Washington Post, A 25. 
 
“Rebel Serb TV shuts sown as NATO units close in,” Nando.net. [Online]. Available: 
http://www.nando.net/newsroom/ntn/world/101897/world7_22904_body.html, p. 1).     
 
“Regulate Bosnian media, U.S. envoy says,” (1997, October 6).  Milwaukee Journal 
Sentinel. [Online]. Available: http://web.lexis-
nexis.com/universe…5=57989ac9dabb591190c343c918a1848b, p.1).  
 
Rogel, C. (1998). The breakup of Yugoslavia and the war in Bosnia. Westport, CT: 
Greenwood Press. 
 
Rusciano, F. L. & Pollock, J. C. (1997, April). “Media observations on world opinion 
during the recent Bosnian crisis,” International Issues, 40 (2), 56-72. 
 
Semetko, H. A. & Mandelli, A. (1997). Setting the agenda for cross-national research: 
Bringing values into the concept.  In M. McCombs, D. L. Shaw & Weaver, D. (Eds.) 
Communication and democracy: Exploring the intellectual frontiers in agenda-setting 
theory (pp. 195-207). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers. 
 
“Serb hard-liners regain TV transmitter,”. (1997, September 2). CNN. [Online]. 
Available: http://www.cnn.com/WORLD/9709/02/bosnia , p.1). 
 
Shah, D. V., Domke, D., & Wackman, D. B. (1996). To thine own self be true: Values, 
framing, and voter decision-making strategies. Communication Research 23, 509-561. 
 
Shenon, P. (1998, April 24). “Allies creating press-control agency in Bosnia,” The New 
York Times , A 8. 



 

“Signing a framework agreement for peace in Bosnia,” (1994, March 14). U.S. 
Department of State Dispatch 5, (11), 137. 
 
Signorielli, N. & Morgan, M. (eds.). (1990). Cultivation analysis. Newbury Park, CA: 
Sage Publications. 
 
Silber, L. (1996, Spring/Summer). “The ‘Hero’ of Dayton: Slobodan Milosevic and the 
politics of war and peace and peace,” World Policy Journal, vol. XIII,  (1), pp. 63-69). 
 
Silber, L. & Little, A. (1995).  Yugoslavia: Death of a nation.  USA: Penguin. 
 
Silajdzic, H. (1997, Summer). “The consequences of interreligious hatred: The case of 
Bosnia and its lessons for world peace,” Journal of Ecumenical Studies, 34 (3), 461-465. 
 
Simic, P. (1996, Sept.). “The Bosnian endgame,” Review of International Affairs, XLII, 
(1048), 3-12. 
 
Snyder, J. & Ballentine, K. (1996, Fall). “Nationalism and the marketplace of ideas,” 
International Security 21, (2), 5-40. 
 
Stone, M. (1996, Summer). ‘No peace dividend’ for the Balkan press. Nieman Reports, 
Vol. L (2), pp. 74-77. 
 
“The Media Experts Commission 1998 Final Report.”(1998). Retrieved on January 9, 
1999. [Online]. Available: http://www.oscebih.org/mecFinalReport.htm   
 
Thomas, E. (1995, Oct. 2). “Now Clinton’s choice,” Newsweek, 47-48. 
 
Thompson, M. (1994, May). Forging war: The media in Serbia, Croatia, and Bosnia-
Herzegovina. Article 19, International Centre Against Censorship. U.K.: The Bath Press, 
Avon. 
 
Tilly, C. (1978). From mobilization to revolution. Boston: Addison-Wesley. “To build a 
peace…,” 1998, p. 7.  
 
Unfinished Peace  (1996). Report of the International Commission on the Balkans. 
(Washington, D.C.: The Brookings Institution Press). 
 
“U.S. deploys aircraft for Bosnian broadcast mission,” (1997, September 11). CNN. 
[Online]. Available: http://www.cnn.com/WORLD/9709/11/bosnia/jammers/ p. 1). 
 
Vevoda, I. (1996). Serbian perspective. In Danchev, A. & Halverson, T. (Eds.). 
International perspectives on the Yugoslav confict (pp. 100-114). New York, NY: St. 
Martin’s Press, Inc., 
 



 

Vinson, C. D. (1997, April). “Media and politics: Cross pressures and conflicts,” 
International Issues, 40 (2), 45-55. 
 
White, A. (1999, January 5). “Making the news: Support for media is a key to democracy 
in former Yugoslavia,” International Federation of Journalists. [Online]. Available: 
http://www.ifj.org/regions/exyugo/keyrole.htm  , pp. 1-5. 
 
Wilkinson, T. (1998, March 21). “Independent Serbian media under siege,” Los Angeles 
Times, A 2 [Online]. Available: http://web.lexis-
nexis.com/univers…5=le14378684757b5a71ac84823dde4, p. 2). 
 
Woodward, S. (1995). Balkan tragedy: Chaos and dissolution after the Cold War. 
Harrisburg, VA: R. R. Donnelley and Sons Co. 
 
Woodward, S. (1996, December) “Building peace in Bosnia: The task has barely begun,” 
Armed Force Journal, 134, (5), p.47. 
 
Xhudo, G. (1996). Diplomacy and crisis management in the Balkans: A U.S. foreign 
policy perspective. Ipswich, Suffolk, U.K.: Ipswich Book Company Ltd. 
 
Zimmermann, W. (1996a). Origins of a catastrophe: Yugoslavia and its destroyers. New 
York, NY: Times Books. 
 
Zimmermann, W. (1996b, Nov. 14). “Last chance for Bosnia,” The New York Times 
Review 43, (4), 10-13. 
 
Zimmermann, W. (1995). “The last ambassador: Memoirs of the collapse of Yugoslavia,” 
Foreign Affairs, 74 (2), 2-20. 
 


